In openingsfilm Messias is de Katholieke Kerk het object van Lückers spot. ‘Ik schop graag met Rob mee,’ zegt Van Dorp. ‘Ik houd van zijn tenenkrommende humor, en zijn visuele stijl is lekker over de top. Dit maakt wel dat zijn ideeën nooit binnen het Nieuwe film-budget passen, dus je begint aan een soort mission impossible. Die slaagt uiteindelijk toch door heel veel zelf te doen wat ik normaal zou uitbesteden, decorstukken bouwen bijvoorbeeld. En ik heb ook een opslag, die plunderen we helemaal voor zo’n productie. Het vat ‘relishit’ bijvoorbeeld, vol met kruisbeelden en kandelaren.’
Ook Elza Kroonenberg (35), die het production design deed voor In vrijheid – over een teruggekeerde Syriëganger – blijkt een eigen opslag vol props te hebben. ‘Zo’n vier kringloopwinkels in één,’ noemt ze deze schatkist. ‘Allemaal kratjes met asbakken, telefoons, noem maar op. Deze keer heb ik er veel accessoires en gordijnen vandaan gehaald, die ik met een groter budget zou laten maken of bijvoorbeeld in België zou zoeken. Toch heb ik niet het idee dat je dit op beeld per se terugziet. Je doet bij zo’n project wel concessies, maar je stapt er op zo’n manier in dat je van je beperking je kracht maakt: je wordt heel creatief en je doet alles zelf, met zijn allen. Ik vind dat wel zijn charme hebben. Het moet alleen niet te lang duren, want je maakt al gauw dagen van zeventien uur.’