Voor wie het niet precies meer weet: econome en ‘powerfeministe’ Heleen Mees
werd in 2013 gearresteerd op verdenking van stalking van haar ex-minnaar Willem
Buiter, een topman van de Amerikaanse bank Citigroup.
Wat opviel,
was de hijgerigheid waarmee de media doken op wat zich laat typeren als de
Nederlandse variant van de affaire-Lewinsky. Niet alleen vanwege de mediahype
die het veroorzaakte en het verschil in status tussen de topman en de vrouw in
kwestie, maar ook omdat van de twee betrokkenen niet de man, maar de vrouw het
diepste viel. Bill Clinton bleef aan als president, zoals Buiter zijn positie
hield bij Citigroup, maar Lewinsky heeft nooit meer een echte baan gehad.
Ook Mees, verbonden aan New York University, raakte haar positie kwijt. Dat de
zaak werd geseponeerd wegens onvoldoende bewijs was minder groot nieuws. Nu zijn
de rollen zelfs omgedraaid: Mees klaagt Buiter aan en eist miljoenen
schadevergoeding. Laatste nieuws is dat het gerechtshof in New York heeft
bepaald dat Buiter alle bonnen van hotelovernachtingen, etentjes en mails met
Mees moet overhandigen aan de rechtbank – een eerste genoegdoening? Mees is
inmiddels werkzaam in China en is ook in Nederland terug op het toneel: sinds
kort is ze vaste columnist van de Volkskrant.
Niet zo verwonderlijk
dat er nu een speelfilm is gemaakt die is ‘geïnspireerd door’ de affaire – zo
heet het, en de makers staan op die woordkeus anders ‘krijgen ze problemen’.
Heleen Mees zelf was ‘op geen enkele manier’ betrokken bij de film. Het maakt de
nieuwsgierigheid er zeker niet minder op.
Zes nieuwe, voor televisie gemaakte speelfilms. De eerste, Hope, is geïnspireerd door de affaire-Heleen Mees. Monic Hendrickx speelt de hoofdrol. Wat voor vrouw zet ze neer?
Hope, geregisseerd door
Erik de Bruyn, gaat over econome Hannah Binnekamp die ‘iets wil doen’ aan de
graaicultuur bij de banken. Ze verhuist daarom naar het hart van de financiële
wereld in New York en neemt op z’n Amerikaans en net als Mees, die van oorsprong
Nijkamp heet, een nieuwe naam aan: Hope, naar een bank die ze toevallig
passeert in haar taxi vanaf het vliegveld. Als Hannah Hope weet ze zich via het
bed van een topman binnen te werken bij een bank, om een rapport te schrijven
over de daar heersende mores. Hannah wordt gespeeld door
Monic Hendrickx (Penoza).
Wat voor vrouw is Hannah?
Hendrickx: ‘Een ambitieuze, levenslustige vrouw die zich niet neerlegt bij de
realiteit, niet op zakelijk gebied en niet op liefdesgebied. Als het uit is met
haar minnaar, blijft ze vasthouden. Persoonlijk was ik allang weg geweest: als
iemand je niet meer wil, wat valt er dan nog te winnen of te behalen?’
Wat vond u van de affaire-Mees?
‘Ik vond het een staaltje
mediahysterie. Iemand wordt al afgemaakt nog voor duidelijk is hoe het precies
zit. Terwijl: we weten er nog geen tien procent vanaf. Je kunt niet in de cocon
van een relatie kijken. Bij jezelf en bij vrienden is dat al lastig, laat staan
in zo’n geval als dit.’
Wat is volgens u de kern van het verhaal
?
‘Wij zijn aan de slag gegaan met het gegeven dat iemand verslaafd
raakt aan een ander: een obsessieve liefde.’
Hope is geen aanklacht, maar
zeker ook geen rehabilitatie.
‘Het had ook een ander soort portret kunnen
zijn, meer op haar hand. Ik denk dat het interessanter is om beide kanten te
belichten. Je gaat nu eens mee met haar, dan weer met hem. En er is natuurlijk
ook nooit één waarheid. Dat vind ik mooi en het is dramatisch gezien ook een
stuk spannender.’
U kunt flink uitpakken: van heftige passie en
drive tot drift en schreeuwpartijen.
‘Ik had me voorgenomen haar
grillig te maken. Hannah handelt gewoon, en denkt achteraf pas na – waar ze een
dure prijs voor betaalt, dat zeker.’
Schreef het scenario voor
dat Hannah zo buiten zichzelf raakt als ze haar zin niet krijgt, of is dat uw
inbreng?
‘Ik heb wel inbreng gehad, maar dit stond zo beschreven.
Hannah wordt niet gehinderd door wat de norm is. Het lijntje tussen wat normaal
is en wat gek wordt genoemd, is natuurlijk vrij dun. En dat is wel een spannend
lijntje waar je als actrice mee kunt spelen, dat vind ik leuk aan de rol.’
Hannah begeeft zich in de hoogste bancaire kringen en speelt daar doodleuk een
potje blufpoker. Ik had wel bewondering voor haar lef.
‘Ja, dat heb
ik ook. Ook voor Heleen Mees zelf trouwens. Nu zit ze weer in Peking. Dan denk
ik: zo! Dat doet ze toch maar.’
Hope werd zondag 24 april
uitgezonden op tv, en is
nu online te bekijken via vpro.nl