Laten we bij het begin beginnen. Want na het begin van Nocturnal Animals, de nieuwe film van Tom Ford (1961), stond al menig filmjournalist op de achterste benen. Waarom? Omdat de film opent met een handvol dikke, zo goed als naakte vrouwen van zekere leeftijd, die in slow motion liederlijk en uitdagend aan het dansen zijn. Dat kon toch zeker niet. Exploitatie!
Het verwijt is niet nieuw voor de Amerikaanse modeontwerper/filmmaker Tom Ford. Als creative director van Gucci en Yves Saint Laurent zette hij de noodlijdende mode-merken weer op de kaart met geruchtmakende reclamecampagnes vol naakte vrouwen én mannen.
Aan de criticasters legde Ford later uit dat de openingsscène niet bedoeld was als fat shaming, maar als ‘viering van de schoonheid van hun lijven, om ons uit te dagen anders naar schoonheid te kijken.’ Maar toen ik hem daags na de wereldpremière van Nocturnal Animals op het festival van Venetië naar die scène vroeg – overigens zonder verwijt, maar onder de indruk van de krachtige beelden – was zijn reactie aanzienlijk minder politiek-correct.
Ford: ‘Susan, het hoofdpersonage in mijn film, is galeriehouder en de film speelt zich deels af in haar soms knotsgekke kunstwereld. Alle kunst in de film is trouwens echt, want ik heb een hekel aan nepkunst, omdat je dat meteen ziet. Omdat je er niets bij voelt. Die performancekunst in het begin heb ik zelf bedacht. Ik heb ruim twintig jaar in Europa gewoond, en die dans geeft aan hoe Europeanen Amerika volgens mij zien. Volgevreten, triest en uitgeput. Bovendien is het mijn commentaar op de hedendaagse kunstwereld. Maar toen we de scène opnamen, werd ik verliefd op die vrouwen. Ze waren zo levenslustig en vrij. Want zodra je loslaat wat de maatschappij je voorschrijft, vallen alle remmingen weg. En bij die vrouwen waren echt alle remmen los. Heel anders dan bij mijn heldin, die al haar hele leven precies doet wat ze denkt dat er van haar verwacht wordt, en als gevolg diep ongelukkig is. Doordat ik van die vrouwen ging houden, kreeg de opening voor mij een heel andere betekenis, maar de kracht van die beelden bleef gelijk. En dat is ook altijd het idee achter die scène geweest. Je wilt je publiek toch de film intrekken.’