De terugkeer van de wespendief, het regiedebuut van Stanley Kolk (46), gaat over een jonge boekhandelaar die achtervolgd wordt door een pestincident uit zijn jeugd en is gebaseerd op de gelijknamige graphic novel van Aimée de Jongh. Kolk is voor zijn verfilming met veel ontzag omgegaan met De Jonghs strip; het scenario is weliswaar op een aantal punten veranderd, de look and feel moesten zoveel mogelijk kloppen, vertelt hij tijdens een dubbelinterview met tekenaar en regisseur in Kolks barok aangeklede studio. ‘Bij sleutelscènes had ik altijd Aimées strip in mijn achterzak, om te kunnen checken: hoe zat het nou? Ik heb, toen de film al af was, nog een hele sessie gedaan om overal stopcontactjes en dergelijke uit beeld te halen. Je hebt strips waarin heel veel details en dingetjes zitten, maar je hebt ook strips die heel schoon zijn, zoals die van Aimée. Daarom wilde ik dat in de film ook hebben. Dus niet dat als iemand aan het praten is dat je dan op de achtergrond nog een stopcontact ziet; zulke dingen heb ik allemaal weggeshopt. Niemand die dat gaat zien, maar hopelijk gaan ze het wel voelen, qua sfeer.’
Het overbrengen van die sfeer is goed gelukt, vindt Aimée de Jongh (28). Ze is tijdens de opnames een paar keer op de set geweest. ‘Ik wilde ook een cameo, dus op een gegeven moment zie je mij in de boekwinkel mijn boek afrekenen. Heel surrealistisch vond ik die filmset, net of ik mijn eigen boek binnenstapte. Alles was bijna precies zoals ik het had getekend.’