Positieve illusie
Coco Schrijber: ‘Het begon met hoe wij de wereld van alles toedichten, terwijl wij daar zelf de bron van zijn. Als je je rot voelt, ziet alles er vreselijk uit, zijn de mensen naar. Als je je goed voelt, is de wereld mooi. Zo doorliep ik tijdens een middagje YouTube-filmpjes kijken in een tijdsbestek van zes minuten allerlei stemmingen. Van een new wave-clip uit de jaren tachtig werd ik melancholiek, een Sidney Lumet-film bracht me inspiratie. En toen ik ging koken, was alles weer weg. Toen dacht ik: die stemmingen worden opgewekt door allerlei prikkels, maar hoe betrouwbaar is dat gevoel nou eigenlijk? Rebecca is in een impulsief moment van diepe ellende overboord gesprongen. En dan ben je weg. Terwijl het haar de volgende ochtend misschien niks meer zou kunnen schelen wat haar dwars zat.’
Zo blijkt op vergelijkbare wijze het wereldbeeld van de achterblijvers bepalend voor hun kijk op wat er met een verdwenen geliefde kan zijn gebeurd. Schrijber: ‘Wij leven in de werkelijkheid die we ons kunnen veroorloven: dat is de premisse van de film.
Daarmee bedoel ik dat er een bepaalde werkelijkheid is die je als mens aan kunt. Die is dus niet voor iedereen hetzelfde. Kijk naar de moeder van Rebecca, hoe die de geschiedenis van haar dochter beziet. Als blijkt uit getuigenissen bij de politie dat jouw fantastische, leuke jonge dochter, die altijd zo vrolijk en goed voor haar ouders was, een wild seksleven en onderliggend verdriet had, en je kunt dat niet aan, dan maak je er moord van. Dat is dan de werkelijkheid waarmee jij kunt leven.’
Schrijber vervolgt: ‘Dat mechanisme is overal op toepasbaar. Zo zagen de Democraten in Amerika niet dat er een hele laag in de bevolking is die zich miskend en tekort gedaan voelt. En dus ook niet dat Trump de verkiezingen kon winnen. Hetzelfde fenomeen heb ik aan het werk gezien bij mijn eerste lange documentaire First Kill, over de aantrekkingskracht van oorlog. Twee partijen gaan de strijd aan en denken allebei dat ze gaan winnen: dat kàn gewoon niet waar zijn! “Positieve illusie” heet dat. In de liefde werkt het precies zo. Je denkt: dit gaat mij lukken, want hij houdt wel van mij. Ook al zijn alle tekenen dat het voorbij is. Ik vind dat fascinerend.’