In het prettig schurende drama Home volgen we vier scholieren – drie jongens en een meisje – die hun plek proberen te vinden in de wereld. Het is de vierde film van de Vlaamse filmmaakster Fien Troch (1978) en een duidelijke breuk met haar eerste drie films. Er is meer dialoog, meer plot, en voor het eerst mocht van Troch de camera bewegen.
Waarom ging het roer om?
Troch: ‘Ik heb die drie films [Een ander zijn geluk, Unspoken en Kid, GB] heel graag gemaakt, maar de manier waarop, dat hermetische en alles gebaseerd op sfeer, daar was ik een beetje klaar mee. Ik wilde het hermetische opentrekken en het passieve actief maken. Dat past ook veel beter bij het onderwerp. Home gaat over adolescenten, en al hangen die adolescenten veel rond, toch zit er een enorme energie in hun passiviteit.’
Veel nadruk in de film ligt op het gebrek aan communicatie tussen de generaties. Vaders zijn afwezig, moeders onmachtig of verknipt. Ging het er ook zo aan toe in huize Troch?
(lacht) ‘Gelukkig niet. Ik heb die vraag al vaker gehad, en in het begin dacht ik steeds: “Waarom vragen mensen dat toch?”, maar eigenlijk is het logisch. Al mijn films gaan er over! Bij de eerste kortfilm die ik maakte vroeg de jury al of alles goed was thuis. Terwijl ik juist ben opgegroeid in een heel warm gezin. Misschien is dat ook wel de reden dat ik die verhalen kan vertellen.’