Voor zijn tweede Hollywoodfilm, The Mountain Between Us, filmde de Palestijns-Nederlandse regisseur Hany Abu-Assad hoog in de bergen. 'Dan hoeven de acteurs niet te acteren dat het koud is, het ís koud.'

Wanneer het reguliere vliegverkeer wordt afgelast vanwege noodweer gaat fotografe Alex, die de volgende dag in New York zou trouwen, wanhopig op zoek gaan naar een andere manier om daar te komen. Ze krijgt de piloot van een klein chartervliegtuigje zo gek haar mee te nemen, en ook chirurg Ben, op weg naar een belangrijke operatie, mag mee.

Iedereen die de trailer van The Mountain Between Us heeft gezien, weet dat ze nooit zullen aankomen, omdat hun vliegtuigje neerstort in het hooggebergte. Waar ze samen in de vrieskou moeten zien te overleven.
Regisseur van The Mountain Between Us is de Palestijns-Nederlandse Hany Abu-Assad, die twee Oscarnominaties op zak heeft (voor Paradise Now en Omar). Omdat de 56-jarige Abu-Assad jarenlang in Nederland gewoond en gewerkt heeft – onder meer bij de VPRO – kan het interview gewoon in het Nederlands.

De film gaat over een ervaring die de rest van je leven volledig op zijn kop zet. Herkent u dat?
'Absoluut. Tijdens het maken van Paradise Now ben ik in heel gevaarlijke situaties terecht gekomen. We draaiden in Nablus, dat destijds onder vuur lag. Om mij heen sloegen raketten in, waren sluipschutters actief en niemand kon de stad in of uit. Mensen die ik kende, gingen daar dood. Ik weet nog dat ik elke ochtend blij was dat ik nog leefde. Dat soort situaties veranderen je.'

Hoe?
'Allereerst maak ik me niet meer druk om kleinigheden. Ik probeer te genieten van elke dag. Maar het belangrijkste is dat de relatie met de mensen om je heen verandert. Ik geef mijn omgeving nu veel meer aandacht.'

Wat u dan vast weer helpt bij het regisseren van uw acteurs. In The Mountain Between Us zijn dat Kate Winslet en Idris Elba. Waarom koos u die twee?
'Om eerlijk te zijn bepaalt het publiek min of meer wie het gaat worden. Ik kon wel combinaties maken. Ik heb bijvoorbeeld voorgesteld de film met Michael Fassbender en Jessica Chastain te maken. Dan gaat de studio op straat aan mensen vragen wat zij daarvan vinden. Die cijfers komen terug en als ze tegenvallen, krijg ik de vraag of ik een andere combinatie kan verzinnen…'

Still van Kate Winslet en Idris Elba in The Mountain Between Us

Ga weg!
'Jaja. Echt. Studio’s zijn op zoek naar zekerheid. Zeker als een film, zoals deze, veertig miljoen dollar kost. We hebben heel wat combinaties geprobeerd. En op Kate en Idris werd heel positief gereageerd. Dat begrijp ik wel, want ik zou ook wel een film met die twee willen zien.'

Er zitten al aardig wat tegenstellingen in de film, Alex is impulsief en Ben afwachtend, en nu is Ben ook nog zwart en Alex wit. Was dat een bijkomend voordeel?
'Het was puur toeval. Pas later besef je dat zoiets de film nog iets extra’s geeft. Juist omdat het nooit een issue is. Zoals het natuurlijk ook zou moeten zijn. Ik heb Alex in de film wel sterker gemaakt dan in het boek [van Charles Martin, waarop de film gebaseerd is, GB]. In het eerste script was hij de held en zij ziek, zwak en misselijk. Ik vond dat niet kunnen. Onder andere omdat de meeste vrouwen die ik in mijn leven heb gekend Nederlandse vrouwen zijn. En dat zijn sterke vrouwen. Die vertel je niet zomaar wat ze moeten doen. Bovendien was het bij ons thuis ook zo. Mijn moeder en zus zijn sterke vrouwen. Dus ik kan helemaal geen film maken over zwakke vrouwen, want die bestaan niet in mijn wereld.'

Wat u ook niet had, was een green screen. Vrijwel alles werd opgenomen op locatie. Waarom wilde u dat?
'Het helpt de acteurs. Dan hoeven ze niet te acteren dat het koud is, het is koud. Of dat het daarboven gevaarlijk is, want het is gevaarlijk.'

Hoe gevaarlijk?
'Als je een onverwachte beweging maakt, ga je glijden. We hadden wel een team van experts dat ons in de gaten hield, maar als je moe bent, maak je weleens een verkeerde beweging, die dan fataal kan worden.'

Mag je filmsterren wel in gevaar brengen? Dat houden de studio’s toch tegen?
'Er zijn wel wat mannetjes van verzekeringsmaatschappijen langsgekomen om de situatie te bekijken. Ik zag hun gezichten en wist dat ze dachten: shit, we moeten de film hier maken, dit kan niet in een studio. Als je daar staat, word je betoverd door de omgeving.'

Was het opnemen van The Mountain Between Us ook een ervaring die uw leven op zijn kop heeft gezet?
'Niet zoals bij Paradise Now, maar daar boven op die bergen kan je eindeloos om je heen kijken en zie je nergens een teken van beschaving. Zo’n ervaring verandert je ook. De natuur maakt je klein. Je wordt er rustiger van. En ik genoot van het idee dat ik daar mocht zijn. Dat het een voorrecht is daar te mogen filmen. Je merkt dat je soms ook geluk hebt in het leven.'

U maakte al eerder een film in Hollywood, The Courier, wat niet zo’n succes was. Deze ervaring was beter?
'Dit was een fantastische ervaring. Maar begrijp me goed, ik heb geen spijt van The Courier. Ik heb er veel van geleerd. Falen is ook interessant. Soms nog interessanter dan succes.'

The Mountain Between Us draait vanaf 26 oktober in de bioscoop

Meer over The Mountain Between Us en Hany Abu-Assad