Met After the Storm heeft de Japanse regisseur Hirokazu Kore-eda (Tokio, 1962) weer een prachtig familiedrama toegevoegd aan het toch al indrukwekkende lijstje familiedrama’s waarmee hij de afgelopen jaren internationaal naam heeft gemaakt.
In meervoudig onderscheiden films als Nobody Knows (2004), Still Walking (2009), Like Father, Like Son (2013) en Our Little Sister (2015) blijven Kore-eda’s personages ondanks tegenslag en teleurstelling steevast geloven in een betere toekomst. Zonder dat de films ook maar een moment sentimenteel of voorspelbaar worden.
In After the Storm volgen we de gokverslaafde Ryota. Zijn leven is een zootje. Hij vergokt alles wat hij verdient bij een schimmig detectivebureau en profiteert van zijn alleenstaande moeder. Bovendien heeft hij al maanden geen alimentatie betaald aan zijn ex. Als gevolg dreigt-ie zijn elfjarige zoontje niet meer te mogen zien. Maar dan brengt het toeval (en een aanstormende tyfoon) het gebroken gezin bij elkaar in het kleine flatje van Ryota’s moeder.
After the Storm draaide vorig jaar in competitie op het festival van Cannes, waar ook de innemende en opvallend openhartige Kore-eda aanwezig was.
Kent u iemand als Ryota?
‘Ja, mijn eigen vader. Die was verslaafd aan gokken. En ik ben ook een beetje Ryota. Want mijn vak, regisseren, is vaak ook een vorm van gokken. Dat heb ik vast van mijn vader geërfd.’