‘Ik wist dat Focus uit Nederland kwam, maar ik dacht altijd dat Golden Earring Amerikaans was. Toen ik erachter kwam dat zij ook uit Nederland kwamen, zette ik hun muziek natuurlijk achter Focus in de film.’
De Britse regisseur Edgar Wright (1974) vertelt in een Londens hotel over zijn nieuwe film, Baby Driver, een romantische actiefilm over een jonge chauffeur van vluchtauto’s. De chauffeur in kwestie, Baby genaamd, wordt verliefd op serveerster Deborah en wil stoppen met zijn criminele activiteiten, maar hij is zo goed dat zijn baas hem niet zomaar laat gaan.
De plot klinkt als een cliché, wat het ook wel is, maar desondanks is Baby Driver een heerlijke, frisse film. Omdat Wright hem van begin tot eind heeft volgepropt met aanstekelijke pop- en rockmuziek. Baby heeft namelijk tinnitus (een hinderlijke suis in het oor) en luistert continu naar muziek om dat gesuis te overstemmen. Waaronder dus die nummers van Focus en Golden Earring: te weten ‘Hocus Pocus’ en ‘Radar Love’. Nou is die laatste geen verrassing, ‘Radar Love’ wordt immers vaker gebruikt in films en tv-series (de teller is de veertig inmiddels gepasseerd), maar het nerveuze progrocknummer ‘Hocus Pocus’ hoor je toch niet vaak.
Wright: ‘Op de compilatie-dvd van The Old Grey Whistle Test [een Brits popprogramma uit de jaren zeventig met liveoptredens, GB] was een van mijn favoriete clips die van Focus. Wat zij live lieten horen… ongelooflijk. Daarna kocht ik een Best of-album en ik wist dat ik dit nummer ooit in een film zou gebruiken.’