Waargebeurd. In 1958 besluiten Richard Loving en Mildred Jeter te gaan trouwen in Washington D.C. Als man en vrouw keren ze even later terug in hun geboortedorp Central Point in Virginia. Waar ze worden opgepakt en veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf. Hun overtreding: Richard is wit en Mildred is zwart. En in Virginia is het bij wet verboden met iemand van een ander ras te trouwen. Maar de twee houden van elkaar en laten zich niet uit elkaar drijven. Wat uiteindelijk leidt tot de historische rechtszaak Loving versus Virginia. En een al even historische uitspraak.
De 38-jarige Amerikaanse regisseur Jeff Nichols (Mud, Take Shelter) maakte een film over het tweetal, getiteld Loving, die vorig jaar in Cannes in competitie draaide.
De film is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Wordt het dan moeilijker of makkelijker om een verhaal te vertellen?
Jeff Nichols: ‘Aanvankelijk vond ik het lastiger. Het is de eerste keer dat ik een film baseer op de werkelijkheid. Al mijn vorige films heb ik zelf verzonnen. Nu kostte het me moeite controle te krijgen over de personages. Omdat ze niet alleen personages waren, maar ook echte mensen. Het voelde ongemakkelijk ze net zo te behandelen als mijn verzonnen personages. En toch moet je dat als regisseur doen. Je moet met ze durven schuiven als dat beter is voor het verhaal.
Toen we het een paar jaar terug over Mud hadden, vertelde u dat u bij elke film die u maakt aan iemand in het bijzonder denkt. Aan wie dacht u bij Loving?
‘Aan mijn opa. Ik kon urenlang bij mijn opa zitten en als we dan vier of vijf woorden zeiden was het veel. Dat voelde helemaal niet ongemakkelijk; het was de manier waarop hij naar de wereld keek. Die zwijgzaamheid zag ik ook bij Richard Loving. Zoals je ziet [Nichols is wit], is mijn opa niet met een Afro-Amerikaanse vrouw getrouwd, maar ik zag Richard in de documentaire The Loving Story van Nancy Buirski en herkende de simpele oprechtheid van mijn opa. Ik voelde het onrecht dat Richard werd aangedaan. En hoe machteloos hij zich al die tijd gevoeld moet hebben.’