De openingsfilm van het Belgisch Film Festival (8 tot en met 11 juni in Utrecht) is Kevin Meuls ontroerende coming-of-agefilm My First Highway, over een zestienjarige jongen die tijdens een vakantie in Spanje verliefd wordt op een ongeveer even oude ‘femme fatale’. Met desastreuze gevolgen.

Debuterend regisseur/scenarist Kevin Meul (1979) noemde films maken al eens gekscherend ‘een vorm van therapie – zij het geen goedkope.’ De Vlaming doelde daarmee op de ervaringen uit zijn eigen turbulente tienerjaren die hij gebruikte als basis voor het verhaal en de personages van zijn speelfilmdebuut, My First Highway. Net als de zestienjarige Benjamin uit zijn coming-of-agefilm werd Meul naar eigen zeggen te vroeg volwassen toen hij na de vechtscheiding van zijn ouders verhuisde van dorp naar stad. Als veertienjarige hing hij rond op straat en in het nachtleven, maakte hij te snel kennis met drugs en seks. Meul: ‘Met mijn boekentas onder de arm ging ik uit, mijn vrienden waren allemaal ouder dan mijn klasgenoten. Met een stuk in m’n kraag keerde ik ’s ochtends terug naar de schoolbanken, waar ik als een alien werd aangestaard. Destijds vond ik het een avontuurlijke rit, maar nu ik erop terugkijk en het vergelijk met wat anderen hebben meegemaakt, moet ik zeggen dat het wel turbulent en heftig was.’ Hoe turbulent en heftig, daar wil Meul niet over uitweiden. ‘De opa van mijn vriendin leest ook mee, maar ik heb wel het geluk gehad dat mijn avontuur mij niet levenslang heeft getraumatiseerd.’

Dat geluk heeft Meul zijn hoofdpersonage Benjamin niet gegund. Die heeft als naïeve bambi de pech dat zijn ondoordachte handelen fatale gevolgen heeft. Op vakantie met zijn ouders in Spanje ontmoet hij de Vlaamse Annabel en als hij verliefd op haar wordt, daagt zij hem uit zich van zijn ‘volwassen’ kant te laten zien.

'Anderhalf uur meeleven met een rotzak: dat is het bewijs van een goed scenario''

Kevin Meul

Romy Lauwers en Aaron Roggeman in My First Highway

Therapie
Meul: ‘In sporttermen gevat, is Benjamin een derdeklassespeler die zich wil meten met de jongens uit de eerste klasse. Maar omdat hij er nog niet klaar voor is, levert hem dat een stevige afstraffing op. De film gaat voor mij over in één klap volwassen worden, letterlijk met een geweerschot zelfs in dit geval, waardoor hij niet meer kan terugkeren naar het warme nest van zijn familie en de naïeve staat waarin hij zich aan het begin van de film bevindt. Ik wilde ook uitproberen hoe ver ik een personage de duisternis in kon sturen en in hoeverre ik de kijker daarin kon laten meegaan. Wat dat betreft ben ik gefascineerd door de Amerikaanse films van de jaren zeventig, over heel complexe, donkere personages die constant grover, wilder en onsympathieker worden. Scarface bijvoorbeeld, over een Cubaanse immigrant uit een asielkamp die zich met maffiapraktijken een weg naar de top baant. Of Taxi Driver, die je laat meegaan in de donkere trip van zo’n antisociale gast die uiteindelijk een moordenaar wordt en zichzelf te pletter drinkt. Anderhalf uur meeleven met een rotzak: dat is het bewijs van een goed scenario.’ 

Waar My First Highway zich ook in onderscheidt, is dat voor Benjamin geen klassieke loutering is weggelegd. Meul: ‘Geen loeiende sirenes op de camping; geen klemgereden wagen of in de boeien geslagen gast. Sommigen klagen dat hij ermee wegkomt. Persoonlijk vind ik dat hij veroordeeld is tot een veel strengere straf: een gevangenis in zijn hoofd. In groepsgesprekken naar aanleiding van de film met tieners hier in Vlaanderen vroeg ik wel eens: “Wat denken jullie dat er in My Second Highway gebeurt?” Dan zegt niemand: “Hij zal wel een gezellig leventje hebben, kindjes krijgen en rustig oud worden.” Hoe ik denk dat het met hem afloopt? Ooit zal hij de confrontatie aan moeten gaan met wat hij in zijn verleden heeft uitgevreten.’

Door films te gaan maken als dure vorm van therapie?
Meul: ‘Voilà, de cirkel is rond.’

Meer over My First Highway