In 1999 werd de spirituele horrorfilm The Sixth Sense (‘I see dead people’) een enorme wereldhit. En ineens was de toen nog maar 29-jarige regisseur M. Night Shyamalan iemand waar Hollywood rekening mee hield. De nieuwe Spielberg werd hij al genoemd.
Maar niet alles wat hij aanraakte veranderde in goud. Opvolgers Unbreakable, Signs en The Village deden het al minder goed aan de kassa. En daarna ging het pas echt bergafwaarts. Werd Shyamalan eerst nog genomineerd voor serieuze filmprijzen (waaronder twee Oscarnominaties voor The Sixth Sense), bij zijn laatste films werd hij alleen nog maar genomineerd voor Razzies, een pestprijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de slechtste filmprestaties. Shyamalan ‘won’ er maar liefst zes (onder meer voor Lady in the Water en The Last Airbender).
Eén ding is zeker, Shyamalan zal geen Razzie winnen voor zijn nieuwste film Split, want daarvoor is die film veel te goed. Split is een intrigerende griezelthriller over een man met 23 verschillende persoonlijkheden, die drie jonge meiden kidnapt, om te kunnen offeren aan een 24ste persoonlijkheid, die op het punt staat zich te openbaren. Een 24ste persoonlijkheid die wordt aangekondigd als Het Beest. De hoofdrollen zijn voor James McAvoy, als de man met het meervoudige persoonlijkheidssyndroom, en Anya Taylor-Joy, als de meest doortastende van de gekidnapte meiden. Onder andere dankzij hun realistische en overtuigende spel is Split Shyamalans best ontvangen film in zeker tien jaar geworden.
Maar dat wisten McAvoy en Taylor-Joy natuurlijk niet toen ze tekenden voor de film. Tijdens interviews begin januari in New York vraag ik dan ook of ze nog even hebben getwijfeld of ze wel moesten gaan werken met iemand die de laatste jaren zulke slechte kritieken had gekregen voor zijn films.
De Schot McAvoy, die we kennen van onder meer Atonement, The Last King of Scotland en de X-Men-films, zegt geen seconde te hebben getwijfeld: ‘Nee. Echt niet. Sommige van zijn meer recente films zijn niet goed ontvangen. Maar noem mij een regisseur die alleen maar hits heeft gemaakt. Ik heb zelf ook in films gespeeld waarvoor ik slechte kritieken kreeg, dat betekent niet dat ik dan ineens een slechte acteur ben geworden. En artiesten begrijpen dat van elkaar. Bovendien is Night een schepper. Hij wordt niet bij een bestaand script gevraagd en heeft dan het geluk dat het een prachtig script is, hij bedenkt alles zelf. En dat is een waardevol iets in Hollywood. Nee, dat moet ik helaas terugnemen. Dat wordt op het moment namelijk helemaal niet gewaardeerd in Hollywood. Daar wordt het gewaardeerd als je voortborduurt op iets dat al eerder een succes was. Iets waar je poppetjes mee kan verkopen. Night haakt nergens bij aan, hij begint altijd bij nul. Als acteur ben je blij als je zoiets van dichtbij kan meemaken, snap je?’