Wat het geweld betreft, u houdt zich niet bepaald in.
‘Als je een verhaal maakt dat over geweld gaat, moet je het ook laten zien. Daar kun je dan niet voor weglopen. Dan gaat het over welke vorm het krijgt. Of het spectaculair wordt, of misschien zelfs exploitatief. Ik wilde dat het vooral persoonlijk werd, omdat we de hele tijd met Liz meelopen. Dan wil ik dat je ziet dat geweld gruwelijk is en absoluut niet prettig.’
Collega’s in Venetië vroegen zich af of u misschien toch geen plezier beleefde aan al die gruwelijkheden...
‘Echt? Dat snap ik niet. Er is niemand die mij kan verwijten dat je als kijker opgewonden raakt van het geweld in mijn film.’
Maar je kunt iemand laten doodgaan en je kunt iemand ophangen aan zijn eigen darmen...
‘Net als bij Oorlogswinter wilde ik met Brimstone een film maken die een emotionele ervaring is. Als het gaat om geweld, welke emotie moet ik dan aanspreken? Ik moet je toch laten gruwelen over wat er gebeurt? Dan is het toch geen gratuit geweld? Als mensen zoiets zeggen kan ik me daar over opwinden. En tegelijkertijd glijdt het ook meteen weer van me af, omdat ik weet dat het niet zo is.’
Bent u verrast door de vele reacties op het geweld in de film?
‘Ik wist natuurlijk dat sommige scènes reacties zouden oproepen en dat wil ik ook. Er is absoluut iets leuks aan provoceren. Maar als er getwijfeld wordt aan je integriteit als filmmaker, dan vind ik dat toch vervelend.’
Geloof, geweld... de derde pijler van de film is het vrouwelijke perspectief.
‘Het viel me op dat het vrouwelijke perspectief in westerns eigenlijk nog nooit fatsoenlijk belicht is. Het was helemaal geen vooropgezet plan om een feministische film te maken, ik vond dat vrouwelijke perspectief gewoon interessant en origineel. En zo opmerkelijk is dat voor mij niet, want ik heb eerder films over vrouwen gemaakt. Ik blijf het dan ook raar vinden dat journalisten mij steeds vragen of het moeilijk is om die vrouwenrol te schrijven en bijvoorbeeld niet of de rol van die moordzuchtige dominee moeilijk is. Terwijl die toch een stuk verder van mij afstaat dan Liz.’
Klopt, maar dit is uw meest persoonlijke film en u kiest een vrouw.
‘Maar waarom zou dat niet kunnen?’
Het roept bij mij gelijk vragen op, want zij kan niet praten, en u juist heel goed, en ze is bovendien vrouw.
‘Je moet niet naar de buitenkant kijken, maar naar wat je angsten zijn. Wat je hebt meegemaakt. Als schrijver zoek je de pijnpunten op in jezelf.’
Daar wil ik het over hebben!
‘Ja, maar ik juist niet.’
Dat heeft u al gedaan in de film?
‘Juist. Al is dat is natuurlijk een klassiek antwoord. Zegt Scorsese ook altijd. Die zegt: Als ik het in woorden kon uitleggen, waarom zou ik dan nog een film maken? Hij heeft wel gelijk. Daarom vind ik het schrijven ook het moeilijkst van films maken. Het is niet voor niets dat ik daar bij Brimstone vier jaar over gedaan heb.’
Wanneer klikte het tussen u en Liz?
‘Al heel snel.’
Waarom klikte het?
(diepe zucht)
Kunt u dat niet zeggen?
‘Blijkbaar niet. Kijk, wat zij allemaal meemaakt, is ongeveer het ergste wat ik me kan voorstellen. De parallel met eerdere films van mij, zoals Knetter en Oorlogswinter, is dat ik een zwak heb voor personages die ondanks alles een overlevingsdrang hebben. Daarom heb ik als schrijver ook steeds meer ellende over Liz uitgestort.’
Om te kijken wanneer ze breekt?
‘En haar dan toch niet laten breken. Uiteindelijk komt ze toch in verzet.’