‘Eigenlijk is het verbazingwekkend dat Sergej Eisenstein niet in een Sovjet-strafkamp is geëindigd,’ zegt Peter Greenaway (75) bij een ‘coffee verkeerd’ in café Stanislavski in Amsterdam. ‘Hij voldeed aan de lopende band niet aan wat Stalin van hem verlangde. Maar ik denk dat Stalin ook wel inzag wat voor buitengewoon filmmaker hij was.’
Voor Eisenstein in Guanajuato (2015), zijn film over een korte, baanbrekende episode in het leven van de legendarische maker van Pantserkruiser Potemkin, Oktober en Ivan de Verschrikkelijke, ging Greenaway uitgebreid de gangen van de grote Russische cineast na. ‘Ze ontbeten samen,’ zegt hij. ‘Stalin ontbood hem in alle vroegte en praatte op hem in over wat er mis was aan zijn films. Zo heeft hij verschillende projecten om zeep geholpen.’ Maar hij vond geen enkele aanleiding om hem af te schilderen ‘als de bedachtzame, serieuze intellectueel, die constant met zijn neus in de boeken zit, zoals de Russen en Poetin voorop hem graag zien’.
Zijn Sergej Eisenstein – vertolkt door de Finse acteur Elmer Bäck – is kinderlijk, clownesk, babbelziek, tekenaar van homo-erotische schetsen en behept met een flinke dosis onzekerheid met betrekking tot zijn seksualiteit en lichamelijke aantrekkingskracht. ‘Niets daarvan heb ik verzonnen,’ zegt de al even praatgrage regisseur en schilder, Welshman van geboorte, die zijn kunstopleiding genoot in Londen en sinds een jaar of zestien in Amsterdam woont met vrouw en compagnon Saskia Boddeke en hun kinderen.