Actiegroep Act Up – Aids Coalition to Unleash Power – werd in 1987 opgericht in New York en viel op doordat de leden doelbewust de confrontatie zochten, om zo de erkenning en behandeling van aids op de politieke agenda te krijgen.
Act Up was ook in Frankrijk actief. Een van de leden was regisseur Robin Campillo (1962), die op het afgelopen filmfestival van Cannes de film 120 BPM presenteerde. Over Act Up-leden Nathan en Sean, die elkaar vinden in de strijd tegen de onverschilligheid van de overheid en de farmaceutische industrie.
U was begin jaren negentig lid van Act Up, waarom komt u nu met een film over die periode?
Campillo: ‘Ik wilde al heel lang een film over de aidsepidemie maken. Maar ik kon nooit een goede invalshoek vinden. Juist omdat Act Up zo’n belangrijke periode in mijn leven was, moest het ook een belangrijke film worden. Bovendien wilde ik mijn medeleden van toen niet teleurstellen. Daarom bleef ik de film maar uitstellen. Uiteindelijk gaf mijn producent me het laatste zetje. Die overtuigde me ervan dat als ik de film niet snel zou maken, ik hem nooit zou maken, en het hele project een obsessie zou worden.’
Is de film autobiografisch?
‘Delen wel, ja. Maar die zitten verpakt in een veel groter, fictief deel. Want ik wilde niet mijn verhaal vertellen, maar het verhaal van Act Up.’
Zit u wel in een van de jongens?
‘Een paar regels die Nathan uitspreekt komen uit mijn leven, maar ik lijk meer op Thibault, de leider van Act Up. Niet dat ik een leider was, of zelfs maar een belangrijk kaderlid. Ik was hooguit een helper. Maar ik herken me wel in de houding van Thibault, die in al zijn wanhoop toch blij in het leven staat.’