Op de kunstacademie Sint-Lukas in Brussel leren Adil El Arbi (29) en Bilall Fallah (32) elkaar kennen. Daar vallen ze al snel op. Niet alleen omdat ze de enige twee studenten zijn van Marokkaanse afkomst, ook omdat ze de enige twee studenten zijn die Hollywoodfilms willen maken. Ze werken al vanaf het begin mee aan elkaars projecten en besluiten ‘ergens in het tweede of derde jaar’ samen films te gaan maken.
Terwijl de meeste medestudenten van toen nog wachten op hun eerste speelfilm, presenteren zij deze week alweer nummer drie, Patser genaamd. Een grappig, maar vaak ook grimmig misdaaddrama over de cokehandel in Antwerpen en Amsterdam.
Ik spreek de makers begin januari in kunstencentrum DE Studio in Antwerpen. Voor de deur staat een grote gouden auto met op het nummerbord het woord ‘Patser’. Die zal later gebruikt worden bij de promotie. Kan je ermee op een selfie, want Patser is een publieksfilm. Minder rauw dan voorgangers Image (2014) en Black (2015), maar nog steeds een realistisch portret van het leven van de straat.
In de begintitels staat ‘De derde film van Adil & Bilall.’ Is dat een knipoog naar Tarantino?
El Arbi: ‘Jazeker. Er zitten nog veel meer knipogen naar andere makers in deze film. Je zou er een spel van kunnen maken.’
En als andere makers aan jullie films zouden refereren, wat zouden we dan zien?
El Arbi: ‘Films met meer allochtonen. En veel scheldwoorden. Heel kleurrijk.’
Fallah: ‘En veel montages met muziek. Clipachtig.’
El Arbi: ‘Maar ook met maatschappijkritiek. We zijn opgegroeid met Martin Scorsese, Spike Lee en Oliver Stone. Regisseurs die heel gestileerde films maken, maar ook iets over hun wereld willen zeggen. En dan zonder politiek correct te zijn. Wij casten veel acteurs van andere origine en hopen dat hun carrières daarmee gelanceerd worden. Want de Vlaamse filmwereld is nog steeds superblank. In Nederland lijkt het beter. Jullie hebben Ali B, Achmed Akkabi en Nasrdin Dchar. Wij hebben niemand.’
Jullie misschien?
El Arbi: ‘Zonder dat je dat wilt dan. Want we zijn geen heiligen. We gebruiken te veel scheldwoorden en maken te veel fouten om rolmodel te zijn.’
Fallah (lachend): ‘Ik wil wel model zijn. Mag dat ook? Calvin Klein, bel ons!’