Vanaf haar elfde brengt de West-Duitse Diane Heidkrüger (1976) elke zomervakantie door in Engeland, waar ze zomerlessen volgt op de Royal Ballet School in Londen. Dat is niet zielig, want de kleine Diane wil ballerina worden, en bovendien is ze graag van huis, want dan is ze ver weg van haar alcoholische vader.
Maar wanneer Diane dertien is, breekt ze haar knie en is haar droom ballerina te worden op slag voorbij. Gelukkig dient zich al snel een alternatief aan. Iemand heeft haar zien dansen en wijst haar op modellenwerk. De kleine Diane blijkt een natuurtalent. Ze mag op vijftienjarige leeftijd Duitsland vertegenwoordigen in de Elite Model Look-competitie en verhuist naar Parijs.
Het modellenwerk gaat voortvarend en Heidkrüger belandt op talloze covers. Maar voldoening biedt het niet. Op aanraden van regisseur Luc Besson gaat ze – inmiddels midden twintig – acteerlessen volgen. Haar filmdebuut volgt in 2002, in de thriller The Piano Player. En haar grote doorbraak komt twee jaar later, met de rol van Helena, ‘de mooiste vrouw van Griekenland’, in de spektakelfilm Troy. Ze heet dan al lang geen Heidkrüger meer, maar heeft zich de veel internationalere achternaam Kruger aangemeten.
Diane Kruger is vanaf dat moment in veel verschillende films te zien, waaronder de hits National Treasure en Tarantino’s Inglourious Basterds. Het helpt dat ze vloeiend Frans en Engels spreekt. En Duits natuurlijk, maar dat hoeft ze al die jaren (met uitzondering van het beetje in Inglorious Basterds) niet te gebruiken.
Tot de film Aus dem Nichts, die vorig jaar in Cannes in competitie draaide. In dit politieke drama van de Duits-Turkse regisseur Fatih Akin speelt Kruger Katja Sekerçi. Katja is getrouwd met Nuri en ze hebben samen een zoon, Rocco. Nuri heeft een crimineel verleden, maar heeft zijn leven gebeterd. En toch worden vader en zoon, ‘vanuit het niets’, slachtoffer van een bomaanslag. Daarmee geven we weinig weg, want die bomaanslag is het begin van een aangrijpende film over verdriet, vooroordelen en gerechtigheid.