Je kunt aan alles merken dat de Zweedse regisseur Gustav Möller weet hoe goed zijn film is. Hij is ontspannen, praatgraag en kijkt zelfverzekerd om zich heen. Geen wonder, want hij heeft met Den skyldige net de publieksprijs gewonnen op het Sundance Film Festival en zal er – al weten we dat nog niet wanneer we elkaar eind januari in Rotterdam spreken – ook op IFFR de publieksprijs mee winnen.
Den skyldige is nota bene de debuutfilm van de pas dertigjarige regisseur. Een ijzersterke eersteling, gebaseerd op een onweerstaanbaar idee. Hij speelt zich namelijk volledig af op één locatie, een 112-meldkamer. Daar zit de gedegradeerde politie-inspecteur Asger Holm telefoontjes te beantwoorden. Er loopt een intern onderzoek tegen hem en tot de uitspraak in zijn zaak mag hij de straat niet op. Asger hoort verveeld het geweeklaag van dronkaards en hoerenlopers aan, totdat hij een telefoontje binnenkrijgt van een jonge vrouw die gekidnapt wordt en vanuit de auto van haar ontvoerder belt. Wat volgt is een razendspannende reddingspoging via de telefoon, waarbij de camera uitsluitend gericht blijft op het gezicht van Asger.
‘Toen we nog met het script bezig waren, kregen we vaak het advies dat we even weg moesten uit die meldkamer,’ vertelt Möller met een glimlach. ‘Veel mensen waren bang dat het saai zou worden. Toen de film eenmaal af was, heb ik dat van niemand meer gehoord.’