Tijdens het afgelopen International Film Festival Rotterdam sleepte The Reports on Sarah and Saleem de juyrprijs in de wacht voor de 'buitengewone artistieke prestatie' (scenario). Regisseur en producent van de film, Muayad Alayan, keerde deze zomer terug naar Nederland voor het World Cinema festival, waar we hem spraken over zijn intrigerende portret van het dagelijks leven in een verdeelde stad.
Kort gezegd gaat The Reports on Sarah and Saleem over een affaire tussen een Israëlische vrouw en een Palestijnse man. Sarah is getrouwd met een Israëlische legerofficier en heeft een klein koffiezaakje in Jeruzalem. Saleem woont in Oost-Jeruzalem maar bezorgt broodjes in het westelijke gedeelte bij koffietentjes als die van Sarah. Om stoom af te blazen spreken Sarah en Saleem een paar keer per week af en hebben ze stiekem seks in de achterbak van Saleems bestelbusje. Als de Palestijnse inlichtingendienst lucht krijgt van de zaak wordt Saleem verdacht van een terroristische samenzwering. Zo raakt het stel langzaam maar zeker verstrikt in een politiek spel tussen de inlichtingendiensten van beide landen.
Waarom wou u dit verhaal over een Palestijns-Israëlische affaire vertellen?
Alayan: ‘Het allereerste idee voor het verhaal kwam toen ik in een café in West-Jerusalem werkte. Het viel me toen op dat daar relaties ontstonden tussen Palestijnse en Israëlische collega’s. En ik had het gevoel dat deze mensen met vuur speelden, want ik weet hoe het systeem werkt in die stad. Van buitenaf gezien is er vrijheid, maar tegelijkertijd leven de twee groepen in gescheiden werelden. Dus als deze relaties ontdekt zouden worden, zou dat enorme gevolgen kunnen hebben.
Tegelijkertijd werd er in de tijd dat ik daar werkte een invasie gelanceerd door het Israëlische leger. Ze bestormden gebouwen van de Palestijnse overheid, universiteiten, ziekenhuizen, noem het maar op. En ze namen een hoop documenten en computers mee. Ineens had de geheime dienst toegang tot een enorme hoeveelheid details over de levens van Palestijnen. Later zag ik heel veel mensen gearresteerd worden als gevolg van deze invasie. Het waren deze twee gebeurtenissen die mij het idee gaven voor de film.’