We kennen acteur Paul Dano (1984) van zijn vaak nogal vreemde personages uit films als Little Miss Sunshine, There Will Be Blood en 12 Years a Slave. Op het afgelopen Filmfestival van Cannes presenteerde hij zich – voor het eerst – als regisseur, van het familiedrama Wildlife.
De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Richard Ford en gaat over een Amerikaans gezin bestaande uit Jerry, Jeannette en hun veertienjarige zoon Joe. Het is 1960 en ze zijn net verhuisd naar Montana, omdat Jerry weer eens ontslagen is. De sfeer thuis is gespannen en de jonge Joe doet zijn uiterste best om de boel bij elkaar te houden. Dit wordt een onmogelijke opgave als pa voor langere tijd weggaat om mee te helpen bij het blussen van bosbranden en zijn moeder vervolgens volledig losslaat.
Dano werd geraakt door Fords boek, omdat hij als veertienjarige ooit zelf verhuisde. Op dat moment had hij veel behoefte aan stabiliteit thuis, maar ook zijn ouders hadden constant ruzie. ‘Die turbulente liefdesgeschiedenis uit Fords boek ken ik goed. Het raakte me dat hij met zo veel medeleven naar die mensen kijkt. Dat hij laat zien dat een gezin een van onze grote liefdes in het leven is, maar ook een van onze grote worstelingen.’
Het is inderdaad een aangrijpende geschiedenis, die u opvallend ingehouden vertelt. Waarom blijven de emoties ingetogen?
Dano: ‘Dat weet ik eigenlijk niet. Waarschijnlijk omdat ik degene ben die het heeft gemaakt. En misschien zit het ook wel een beetje in Fords boek, hoewel ik daar in de film behoorlijk van ben afgeweken. Uiteindelijk wil ik gewoon zo eerlijk mogelijk zijn. Ik hou ervan als films niet uitgesproken zijn, want in de ruimte tussen de woorden en in onze lichamen en blikken schuilt de complexiteit van het menselijk bestaan. Daarom smijt ik de emoties niet in je gezicht.’