Openingsfilm van het afgelopen filmfestival van Gent was Girl, dat sinds de wereldpremière eerder dit jaar in Cannes bezig is met een zegetocht langs de internationale festivals. De 26-jarige regisseur van die film, de Belg Lukas Dhont, bekent dat hij ondanks vier prijzen in Cannes en onderscheidingen in onder meer Odessa, San Sebastian en Zürich, nog best zenuwachtig is voor de opening in Gent. ‘Dit is toch de echte testmatch. Ik woon hier, ben hier opgegroeid en veel mensen die ik al mijn hele leven ken komen nu naar de film kijken. Dus dit is een groot moment voor mij. Maar ik ben vooral blij met alle aandacht die er voor de film is en daarmee ook voor het onderwerp.’
Dat onderwerp heet Lara, is vijftien jaar oud en een meisje geboren in een jongenslichaam. De film zoomt niet in op eventuele problemen met school, vrienden, of familie, maar op Lara zelf, die koste wat kost balletdanseres wil worden.
Dit is je eerste lange speelfilm en zoiets moet meteen goed zijn. Had je altijd het idee dat het wel goed zou komen met Girl?
Dhont: ‘Ik had de hoop. Maar de vier jaar die ik eraan werkte waren een rollercoaster. Het ene moment dacht ik dat het geniaal was, het volgende dat het helemaal niks was. Maar dat hoort volgens mij bij elk creatief proces. Overkoepelend heb ik wel altijd zeer de noodzaak gevoeld dit verhaal te vertellen.’
Waarom?
‘Een jaar of negen geleden hoorde ik het verhaal van Nora, een vijftienjarig meisje dat geboren was in een jongenslichaam en per se ballerina wilde worden. Ik was toen zelf achttien en had net een zeer katholieke middelbare school achter de rug. Ik kreeg daar veel discipline bijgebracht, maar mijn persoonlijkheid en creativiteit werden onderdrukt. En ik onderdrukte zelf ook bepaalde aspecten van mijn identiteit [Lukas is homoseksueel, red.]. Om dan te zien dat een meisje van vijftien zo voor zichzelf opkomt en iets met zo veel passie wil, was inspirerend. Toen ik haar ontmoette werd dat alleen maar bevestigd. Ze had een enorme drive en kracht, en dat wilde ik op het scherm brengen.’