'Film noir, dat is een vrouw met een verleden en een man zonder toekomst,’ legde Martin Koolhoven onlangs nog uit in het programma De kijk van Koolhoven. Het Poolse liefdesdrama Cold War voldoet subliem aan die eisen, en is ook nog eens gefilmd in zwart-wit en gesitueerd in de jaren vijftig. Femme fatale van dienst is zangeres Zula (prachtrol van Joanna Kulig), die wordt ontdekt door pianist Wiktor (Tomasz Kot). Ze reizen samen het land door met een traditionele zang- en dansgroep, en raken verwikkeld in een onstuimige romance, met dramatische gevolgen.
Regisseur Pawel Pawlikowski, bekend van opgroeidrama My Summer of Love (2004) en het met prijzen overladen Ida (2013), was er niet per se op uit een film noir te maken, vertelt hij telefonisch vanuit Warschau: ‘Ach, dat zijn labels voor recensenten. Ik krijg ook te horen dat de film doet denken aan Casablanca en het werk van Bergman en Tarkovski. En dat snap ik wel, maar zelf ben ik geen moment bezig met genres of filmische verwijzingen. Hooguit heb ik in de casting gezocht naar acteurs met een klassieke uitstraling – Tomasz Kot heeft iets van Gregory Peck, Joanna Kulig iets van Jeanne Moreau. Maar verder heb ik mezelf alleen maar afgevraagd hoe ik dit verhaal, waar ik al heel lang mee rondloop, zo goed mogelijk kon vertellen. En daarvoor val ik dan vanzelf terug op mijn persoonlijke trukendoos: gestileerde beelden, muziek, ironie, religieuze verwijzingen.’
Klopt het dat Zula en Wiktor op uw ouders zijn gebaseerd? Zelfs naar hen zijn vernoemd?
‘Ja, het verhaal is losjes gebaseerd op de relatie van mijn ouders, die niet met en niet zonder elkaar konden. Over een periode van veertig jaar gingen ze steeds opnieuw uit elkaar, om dan toch weer samen te komen. Natuurlijk heb ik veel veranderd en weggelaten, het echte leven is te ingewikkeld om na te vertellen in een film. Voor het gemak had ik de personages in het script hun namen gegeven, en ten slotte besloot ik dat maar zo te laten, omdat die namen zo goed pasten.’