In de Netflixfilm Bird Box, gebaseerd op een roman van Josh Malerman, waart een geheimzinnig kwaad rond dat mensen confronteert met hun grootste angst, waarop ze zich prompt van kant maken. Weerstand bieden kan alleen met gesloten ogen. Sandra Bullock speelt een zwangere kunstenaar die geblinddoekt moet zien te overleven.
De bij vlagen erg spannende en naargeestige film werd geregisseerd door Susanne Bier, die we kennen van intelligente filmhuisdrama’s als Brothers (2004), After the Wedding (2006) en In a Better World (2010). Tijdens een gesprek in Berlijn beaamt de Deense lachend dat een Hollywoodhorrorfilm niet bepaald naadloos aansluit op haar eerdere werk. ‘Het leek me als regisseur gewoon weleens leuk om een genrefilm te maken, met actiescènes en alles wat erbij hoort. Maar ik was bovenal geïntrigeerd door de hoofdpersoon in het verhaal: een complexe vrouw die nogal onsympathiek is en het helemaal niet leuk vindt om moeder te worden. Ik vond het interessant om zo’n onconventioneel personage op te voeren binnen een mainstreamfilm.’
In hoeverre heeft Netflix zich met de inhoud bemoeid? Het is bekend dat het bedrijf data over publieksvoorkeuren gebruikt bij het ontwikkelen van scripts.
Bier: ‘De samenwerking met Netflix verliep niet anders dan met andere producenten. We hebben wel testscreenings gehad om te onderzoeken wat wel en niet werkte, maar dat is bij dit soort films normaal. Er zijn geen algoritmes op het script losgelaten of zo – al zou ik daar trouwens best voor open hebben gestaan, ik vind algoritmes fascinerend.’
Bird Box is eigenlijk een monsterfilm zonder zichtbaar monster. Dat moet voor u als verteller best lastig zijn geweest.
‘Natuurlijk, maar tegelijkertijd was dit juist het element dat mij aansprak. Want als ik zelf naar een monsterfilm kijk, haak ik meestal af zodra het monster in beeld komt. Is dat alles? denk ik dan. Voor mij was het de uitdaging om alles om de dreiging te laten draaien, en het effect daarvan op de personages. Het is niet zo dat er niks engs in de film gebeurt; de personages draaien flink door.’
In veel scènes zijn ze bovendien geblinddoekt, wat ook bijdraagt aan de spanning. Was dat moeilijk regisseren?
‘Zeker. Sandra stond erop dat ze echt geblinddoekt zou zijn, en ze heeft daar veel voor getraind, maar het bleef eng. Voorafgaand aan bepaalde scènes had ik slapeloze nachten. Als ze maar niks breekt, dacht ik dan.’