Veel lezen, dat was het advies dat de jonge regisseur Kantemir Balagov (1991) kreeg van zijn beroemde landgenoot Aleksandr Sokoerov. Dus las Balagov literatuur uit Rusland, maar ook van ver daarbuiten. ‘Ik kreeg daardoor een heel andere kijk op de wereld,’ herinnert Balagov zich als ik hem eind januari spreek in Rotterdam. Hij is daar met zijn debuutfilm, Tesnota, die geselecteerd werd voor het International Film Festival Rotterdam (IFFR) en eerder in Cannes door de internationale filmkritiek al onderscheiden werd met de Fipresci-prijs.
Tot zijn ontmoeting met filmmaker Sokoerov maakte Balagov vooral hypergewelddadige webseries in de trant van Quentin Tarantino. ‘Dat begon als pielen met een camera, pas daarna kwamen er verhalen bij. Het was slecht, echt heel slecht, maar ik had dan ook nooit les gehad.’
Zo slecht zal het niet geweest zijn, want in 2010 wordt Balagov – op basis van die webseries – uitgenodigd door Sokoerov om deel te nemen aan een workshop die de gerenommeerde filmmaker zal geven aan de universiteit van Naltsjik, hoofdstad van de Russische deelrepubliek Kabardië-Balkarië in de Noordelijke Kaukasus en woonplaats van de jonge Balagov.
‘Sokoerov heeft mij gemaakt,’ bekent Balagov. ‘Hij leerde me nieuwe manieren om naar films te kijken. Nu weet ik dat elke beweging van de camera iets over het verhaal moet vertellen, of kleur moet geven aan de emoties. Dat alles met elkaar samenhangt.’
Sokoerovs wijze lessen zien we terug in het intense familiedrama Tesnota, wat letterlijk ‘beklemming’ betekent, en als Engelse titel het wat minder geladen Closeness heeft meegekregen. De beklemming is voelbaar in het orthodox-joodse gezin van de 24-jarige Ilana. Haar jongere broertje wordt vlak voordat hij zou gaan trouwen ontvoerd en haar ouders proberen wanhopig het gevraagde losgeld bij elkaar te krijgen. Alle mogelijkheden worden onderzocht, ook het uithuwelijken van de eigenzinnige, vrijgevochten lana.