In BlacKkKlansman neemt u The Birth of a Nation, Trump, Tarzan en de politie op de korrel. Mag ik Flip Zimmerman citeren en zeggen dat u op een kruistocht bent?
Lee: ‘Met deze film zeker. En je vergeet er nog een… Gone with the Wind. Kijk, ik ben een cinefiel. Ik geef filmles aan de Universiteit van New York, ik hou van films. Daarom nam ik twee van de zogenaamd beste films aller tijden – Birth of a Nation en Gone with the Wind – om aan te tonen hoe de Amerikaanse film bepaalde bevolkingsgroepen altijd heeft gedehumaniseerd. En niet alleen Afro-Amerikanen, want kijk maar naar de films van John Ford met John Wayne, en naar de manier waarop ze native Americans hebben afgebeeld. Later hebben ze dat met The Searchers nog geprobeerd recht te zetten, maar het kwaad was al geschied. Zolang film bestaat, en zolang televisie bestaat, zijn mensen van kleur gedehumaniseerd. En vrouwen… en homo’s. Daarom is het interessant voor mij om deze beelden in mijn film te gebruiken. Het helpt me mijn verhaal te vertellen.’
Je kan BlacKkKlansman een boze film noemen, maar hij is ook heel grappig…
‘Ik heb het liever over humoristisch. Grappig suggereert een komedie, en dat is deze film zeker niet.’
Hoe combineer je boosheid en humor?
‘Dat is gewoon wat ik doe. Dat deed ik ook al in Do the Right Thing, 29 jaar geleden. Sommige van mijn favoriete regisseurs doen dat ook. Neem Stanley Kubrick in Dr. Strangelove. Wat is er angstaanjagender dan een film over het einde van de wereld? En toch zit die film vol humor.’
In BlacKkKlansman heeft een van de personages het over ‘twoness’, zal er in de wereld ooit ‘oneness’ zijn?
‘Voor Afro-Amerikanen is dat een heel belangrijke vraag. We zijn nu al ruim 240 jaar in Amerika en voorlopig is die oneness er nog steeds niet. Zelfs een zwarte president in het Witte Huis heeft niet geholpen. En van de gek die nu president is, verwacht ik al helemaal niets.’
Helaas: Ook voor BlacKkKlansman liep Lee de Gouden Palm mis. Wel kreeg hij de Grand Prix van de jury (zeg maar: de tweede prijs).