Een kip doet tok.
Een klok die tikt.
Een tekenaar tekent.
En ik… drink.
Striptekenaar Marie Wankelmut had veel succes met haar graphic novel Porno for the Blind, maar een opvolger laat op zich wachten. Omdat Marie liever drinkt dan dat ze tekent. En zo dobberen haar dagen voorbij in een zee van alcohol. Totdat ze bij de buren – de Duitse Marie woont op de Amsterdamse Wallen – iets hoort waardoor ze wel in actie moet komen.
Dit is in het kort het verhaal van Bloody Marie, die vorige maand in première ging op het filmfestival van Rotterdam en vanaf 28 februari landelijk in première gaat. Regisseurs Guido van Driel en Lennert Hillege waren in 2013 ook al in Rotterdam met het prachtige De Wederopstanding van een Klootzak, dat toen de openingsfilm van het festival was. Van Driel was de regisseur van die film en Hillege de cameraman. Voor Bloody Marie delen ze de credits. Van zowel regie als scenario.
Hoe kwam dat zo?
Van Driel: ‘Het klikte gewoon. We hebben het verhaal van Bloody Marie samen ontwikkeld en het lag voor de hand om ook de regie te delen. De dynamiek op de set was trouwens niet zo anders dan destijds bij De klootzak.’
De Nederlandse cameraman Hoyte van Hoytema vertelde me ooit dat regisseur en cameraman op de set altijd een front vormen. Dat gold dus ook voor jullie?
Hillege: ‘Camera en regie zijn eigenlijk de enige twee partijen die precies hetzelfde belang hebben: de best mogelijke film maken. De andere partijen hebben, hoe lief en chique ze ook zijn, altijd nog andere belangen. Die moeten denken aan budgetten, close-ups, beschikbare tijd. Camera en regie zijn zo’n eeneiige tweeling dat ze niet meer zo denken. Die hebben elkaar nodig voor het beste resultaat.’