De dubbelelpee Amazing Grace uit 1972, een registratie van twee meeslepende optredens in een baptistenkerk in Los Angeles, is volgens velen het hoogtepunt uit Aretha Franklins carrière, en tevens het bestverkochte gospelalbum aller tijden. Onbegrijpelijk dus dat de filmopnames die destijds van de concerten werden gemaakt nooit met de wereld zijn gedeeld.
Verantwoordelijke regisseur Sydney Pollack, die later hitfilms als Tootsie en Out of Africa maakte, bleef altijd geheimzinnig doen over het onvoltooide project. Inmiddels is er bijna een halve eeuw verstreken en is zowel Franklin als Pollack overleden, en nu verschijnt dan alsnog de concertfilm Amazing Grace. Met op de aftiteling ene Alan Elliott, die naast Pollack wordt vermeld als coregisseur. Hoe zit dat? Elliott was bereid ons in een skypegesprek tekst en uitleg te geven.
Eerst maar de prangendste vraag: waarom belandden de beelden van die legendarische optredens in een kluis?
Elliott: ‘Wegens technische problemen – dat is het korte antwoord. Om de een of andere reden waren de filmmakers vergeten een filmklapper mee te nemen, zo’n bordje dat wordt gebruikt om later in de montage beeld en geluid te kunnen synchroniseren. Dus achteraf zaten ze met uren aan beeldmateriaal waarvan niemand wist welk geluid erbij hoorde. Daar viel in dat predigitale tijdperk niets mee te beginnen.’
Hoe kon een regisseur als Pollack, die toen al een succesvolle Hollywoodcarrière had, zo’n grote fout maken?
‘Tja, wie zal het zeggen? Zelfs de besten hebben blijkbaar weleens een slechte dag. Pollack had destijds nog nooit een documentaire gedraaid, hij had de klus waarschijnlijk nogal onderschat. En om de zaak nog verder te compliceren, wilde hij zijn fout naderhand niet toegeven. In plaats daarvan creëerde hij een mythe over Aretha’s contract, waarin van alles niet zou kloppen. Dat werd toen het officiële verhaal rond de film: er is gedoe met contracten en daarom kan de film voorlopig niet worden voltooid. Aretha vertelde dat zelf ook, ik weet niet of ze op de hoogte was van het echte probleem. Het filmmateriaal verdween hoe dan ook in een kluis en is op den duur in de vergetelheid geraakt, precies zoals de betrokkenen hoopten.’