Female Frame: Breaking The Celluloid Ceiling, een filmprogramma van de Amsterdamse onafhankelijke bioscoop LAB111, brengt drie maanden lang een brede selectie films van vrouwelijke regisseurs. Van vaandeldragers zoals Agnès Varda (Vagabond), Jane Campion (The Piano) en Lucrecia Martel (La Ciénaga) tot recenter erkende makers zoals Andrea Arnold (Fish Tank), Dee Rees (Pariah) en Anna Muylaert (Que Horas Ela Volta?).
Start van het programma is 8 maart, Internationale Vrouwendag. Samenstellers zijn Tom Ooms (32), filmprogrammeur en Helena Castro (26), programmeur en student filosofie.
Hoe zijn jullie te werk gaan bij de selectie?
‘Het moesten films zijn van vrouwen over vrouwen, want vrouwelijke representatie vanuit een vrouwelijk perspectief staat centraal in Female Frame. Dat houdt niet over, we kwamen er al snel achter dat er veel meer films zijn van vrouwen over mannen. En heel veel titels van wat langer geleden zijn niet meer te krijgen. Dat is veelzeggend. Blijkbaar heeft niemand het belangrijk genoeg gevonden om ze goed te preserveren.’
Welke criteria hebben jullie gehanteerd?
‘We wilden een zo breed mogelijk palet met films uit zoveel mogelijk verschillende landen en perioden. Maar de meeste op onze lijst komen uit de VS en Frankrijk. Dat laatste verbaasde ons niet, gezien de rijke Franse filmtraditie, maar Amerikaans hadden we niet een-twee-drie verwacht. Kijk naar de Oscars: pas in 2008 won een vrouw voor het eerst in de geschiedenis de Oscar voor Beste Regie, Kathryn Bigelow met The Hurt Locker. Tot dusver is ze de enige. Dit jaar is er niet één film van een vrouw genomineerd voor beste film of regie.’
Wat is er wel veranderd?
‘Ons programma laat zien dat het een beweging is die heel traag gaat, maar waar de afgelopen twintig jaar wel iets gebeurd is. Die verandering zien we echter niet terug in het prijzencircuit. In de line-up van filmfestivals neemt het aandeel van films van vrouwen wel toe. Op de Berlinale is dit jaar de helft van de veertien films in competitie gemaakt door een vrouw, en op Sundance Film Festival was dat dit jaar 57 procent. En toch werd dat in de pers negatief geframed als "Female filmmakers dominate Sundance awards". Kom op zeg, het is niet dat vrouwen met bulldozers en gele hesjes naar de filmfestivals optrekken. In de media is dus ook nog een slag te winnen.’