Van de films Het debuut, Wan pipel en De stilte rond Christine M. had ik nog nooit gehoord. Ik ben geboren in het jaar 2000 en mijn kennis over de Nederlandse filmgeschiedenis is niet heel indrukwekkend. De klassiekers Soldaat van Oranje en Turks fruit ken ik wel, maar daar houdt het ook op.
Het viel Adeline van Lier (1956) en filmmaker Brigit Hillenius (1961) op dat hun kinderen ook bijna nooit naar Nederlandse films kijken. Daarom maakten ze de podcast De film als een kroket, waarin Adeline met haar dochter MaxMijs Brouwer (1997) spraakmakende Nederlandse films uit de vorige eeuw bespreekt. Hiermee willen ze de jongere generatie kennis laten maken met ‘bijzondere, spraakmakende en provocerende films uit de Nederlandse filmgeschiedenis.’ Ik sprak moeder en dochter over de podcast en hun soms uiteenlopende meningen.
Waar komt de kroket uit de titel vandaan?
Adeline van Lier: ‘Uit Spetters, waarin Fientje [Renée Soutendijk, red.] met Rien [Hans van Tongeren, red.] in de caravan ligt nadat ze een wipje hebben gedaan. Zij speelt met zijn uitgeputte geslacht en zegt dan: “Het leven is net een kroket, als je weet wat erin zit, dan hoef je hem niet meer.” Waarop hij zegt: “Ik houd van kroketten en ik blijf ze eten.”’
En jullie hebben daarvan ‘als je weet wat er in zit wordt ie alleen maar beter’ gemaakt.
MaxMijs Brouwer: ‘Het is eigenlijk net als koffie leren drinken, in het begin smaakt het een beetje bitter. Als je van oude films de context en tijdsgeest leert begrijpen ga je ze meer waarderen. Ik moest vooral wennen aan het Nederlandse acteerwerk, ik vond dat het in die tijd een beetje houterig was.’
AvL: ‘Dat ligt eraan, iemand zoals Marja Kok geloof ik helemaal in Het teken van het beest.’
MB: ‘Maar bij Wan Pipel moet je er echt doorheen kijken.’
AvL: ‘Omdat er toen helemaal geen filmindustrie in Suriname was, dus waren het allemaal amateurs die getypecast werden.’