Agent Jimmy Arnaud – jaar of dertig, snor, in uniform – houdt een toespraak op de begrafenis van zijn moeder. Nerveus en emotioneel memoreert hij haar liefdevolle karakter en zijn eigen tekortkomingen als zoon. Het is al een pijnlijk tafereel, en dan begint hij ten slotte ook nog huilend mee te zingen en dansen met Thunder Road van Bruce Springsteen, zijn moeders favoriete nummer.
Zo verloopt de korte film Thunder Road, die bestaat uit een enkel shot van ruim twaalf minuten en bij de kijker een mengeling van ongemak, ontroering en hilariteit oproept. Regisseur, scenarist en hoofdrolspeler Jim Cummings (1986) zette het filmpje in 2016 op de site Vimeo (waar het nog steeds te zien is) en won er tot zijn verrassing een lading prijzen mee – op Amerikaanse festivals als Sundance en SXSW, maar ook in Europa. Aangemoedigd door het succes besloot hij een complete speelfilm te maken rond agent Jimmy. De lange versie van Thunder Road, die vanaf 28 maart in de bioscoop draait, begint met de grafrede uit de korte film en gaat dan verder. Jimmy blijkt niet alleen zijn moeder te hebben verloren, maar ook in scheiding te liggen en de voogdij over zijn dochtertje te kunnen verliezen. Een totale inzinking lijkt in zicht – en dat leidt wederom tot even aandoenlijke als tenenkrommend geestige situaties.
Jim Cummings werkt intussen alweer aan een nieuwe speelfilm (iets griezeligs met weerwolven), maar vond tussen de opnames door tijd om te skypen over Thunder Road.
Voor een debuterend regisseur heeft u een indrukwekkend cv. Op internet las ik dat u al aan tientallen films meewerkte, vooral als producent.
Jim Cummings: ‘Klopt. Toen ik zo’n twaalf jaar geleden van de filmacademie in Boston kwam, wilde ik meteen mijn eigen films gaan maken, maar ik merkte al snel dat niemand een onervaren joch van 21 daar geld voor wil geven. Dus besloot ik eerst maar films van vrienden en kennissen te gaan produceren, met het idee: hoe meer ik van het proces af weet, hoe meer ik straks bij mijn eigen films de touwtjes in handen kan houden.’
Tussen alle kleine, artistieke films waarbij u betrokken was, staat verrassend genoeg ook de blockbuster Captain America: The Winter Soldier.
‘Daar heb ik inderdaad een jaar lang aan meegewerkt, dat was een ontluisterende ervaring. Het leek me op zeker moment wel verstandig om naar Hollywood te trekken en daar een netwerk op te bouwen. Ik kon toen een simpel baantje krijgen bij Industrial Light & Magic, het bedrijf dat de special effects van Marvelfilms verzorgt. De gewone werknemers waren leuke, gedreven lui, maar ik merkte dat de mensen aan wie we moesten rapporteren helemaal niks om films gaven. Het gros van die producenten ziet zo’n film gewoon als een verplicht nummer om speelgoed te kunnen verkopen, want daar verdien je uiteindelijk het meest aan. Ik was hierdoor zo van slag dat ik prompt weer weg wilde uit Hollywood. Daarna werkte ik nog een poosje bij de site CollegeHumor, waar ik suffe sketchfilmpjes produceerde en nog ongelukkiger werd. Het stak me dat niemand echt z’n best deed. Ik dacht: volgens mij kan ik dit beter. Dus besloot ik tijdens de autoritten naar het werk een filmpje te bedenken dat ik zelf zou kunnen maken. Dat werd Thunder Road. Aan die grafrede heb ik in de auto eindeloos zitten schaven.’