Hoe ironisch dat de Japanse animeregisseur Mamoru Hosoda (1967) na zijn eerste speelfilm, The Girl Who Leapt Through Time (2006), werd binnengehaald als de nieuwe Miyazaki. Het was natuurlijk bedoeld als compliment, want de in Japan bijkans heiligverklaarde Hayao Miyazaki (1941) is medeoprichter van de wereldberoemde animatiestudio Ghibli en verantwoordelijk voor klassiekers in het genre, zoals Prinses Mononoke en Oscarwinnaar Spirited Away. Iedere vergelijking met de grote meester wordt daar gezien als een grote eer.
Maar als Hosoda iets nou net niet wilde, was het de nieuwe Miyazaki zijn. Dat bewees hij wel in de korte tijd dat hij in 2001 even deel uitmaakte van Studio Ghibli.
Op grond van een aantal goed ontvangen korte films werd Hosoda door Ghibli benaderd om voor hen te komen werken. En ze hadden ook een mooie klus voor hem: Howl’s Moving Castle. Hosoda accepteerde en begon vol goede moed, maar de studio eiste een film in de stijl van Miyazaki en wees iedere eigen inbreng af.