Djurre de Haan, beter bekend als de singer-songwriter Awkward i, componeerde de filmmuziek voor Michiel ten Horns speelfilms De ontmaagding van Eva van End (2012) en Aanmodderfakker (2014) en nog vier andere projecten.
Zijn jullie een onafscheidelijk koppel?
Djurre de Haan: ’Bijna! Soms componeer ik ook muziek voor anderen.’
Michiel ten Horn: ‘We zijn nu bezig aan onze zevende samenwerking, dus het scheelt niet veel. Djurre gaat soms vreemd, inderdaad. Ik niet.’
Hoe komt het dat de combinatie zo goed werkt?
Ten Horn: ‘Ik zie veel gelijkenissen tussen mijn werk en dat van Djurre. Ogenschijnlijk licht, vrolijk en kleurrijk maar daaronder gaat ernst, tragiek, cynisme en ironie schuil. Daarom denk ik dat zijn muziek en mijn beelden samen goed werken.’
De Haan: ‘We zijn allebei stilisten en proberen een eigen wereld te maken in ons werk. En we zoeken allebei de balans. Dus ik schrijf geen liedje over depressie in een driekwartsmaat, in mineur, gearrangeerd met heel trage strijkers. Snap je? Er moet spanning zijn. Dus je zingt over zelfmoord, maar je zet jezelf voor lul en dan komt er een heel mooie klarinet bij, met een schots en scheef akkoordenschema. Dan blijft het te eten, zeg maar, zoals een gerecht niet alleen maar zout moet zijn. Dat zie ik ook in Michiels werk. Dat zijn absurdistische komedies die visueel heel erg gestileerd zijn waardoor je bijna gaat denken: is het nou realisme of juist niet? En toch zit er ook een echte gevoelsspanningsboog in. Er zich echt drama in.’
Ten Horn: ‘Het is leuk om leed aan te pakken op een grappige manier.’
De Haan: ‘Wij houden niet van zelfmedelijden. Glenn Gould heeft daar eens over gezegd dat hij soms muziek hoorde die alleen maar klaagde over het lot. Hij vond dat je het lot ook met enige waardigheid moet dragen.’