Het idee voor de film is uit het leven gegrepen, vertelt Sameh Zoabi via Skype vanuit New York, waar hij tussen het filmen door woont. ‘Als Palestijnse filmmaker krijg je met veel bemoeienis te maken. Er bestaat niet zoiets als een Palestijns filmfonds, dus ik ben afhankelijk van financiering uit Israël en Europa. Palestijnen die aan de film meewerken vrezen daarom dat ik niet kritisch genoeg kan zijn, terwijl Israëlische producenten weer beducht zijn voor Palestijnse propaganda. En Europeanen willen beide partijen te vriend houden, dus die dringen vooral aan op een gematigde inhoud. Dat zijn best pittige omstandigheden om onder te werken. Maar ik besefte al snel dat zo’n situatie ook veel komische potentie heeft. En dus verzon ik een komedie over een Palestijnse productie waar allerlei partijen zich tegenaan bemoeien.’
En, bemoeide iedereen zich er ook nu weer tegenaan?
Zoabi (lachend): ‘Uiteraard. Van Palestijnse medewerkers mocht die grenswacht bijvoorbeeld niet te sympathiek zijn, terwijl de Israëli’s bang waren dat ik hun leger te kakken zou zetten. Ik hoorde alle meningen geïnteresseerd aan, maar inmiddels doe ik dit werk lang genoeg om gewoon mijn eigen plan te kunnen trekken. Op de set vond ik de bemoeienis van de acteurs en producenten zelfs wel prettig, want daar kon ik inspiratie uit putten om scènes ter plekke nog iets aan te scherpen.’
Hoe kwam u op het idee van de soap? Bestaat zoiets echt?
‘Nee, maar het had wel kúnnen bestaan. Toen ik opgroeide, in de jaren tachtig, had je op de Israëlische televisie nog maar twee zenders. Palestijnen keken daar nauwelijks naar, behalve op vrijdagavond, dan werden er Egyptische films en series uitgezonden. Dat zorgde gek genoeg voor een zekere verbondenheid, want de volgende dag op straat had iedereen het er met elkaar over, ongeacht hun afkomst. Zoiets is er tegenwoordig niet meer, we leven veel meer langs elkaar heen. Dus die soap is voor mij ook een soort nostalgische constructie.’
Hoe zijn de reacties op de film? Kan men waarderen dat u lacht om ernstige zaken?
‘Ja, dat is me alles meegevallen. Zowel de Palestijnse als de Israëlische pers schreef er met een zekere opluchting over: eindelijk een blik op het conflict die wat lucht brengt. Ik denk dat het filmpubliek ook niet meer zit te wachten op schrijnende beelden van checkpoints en zo; daar staat half YouTube al mee vol. Als filmmaker moet je proberen nieuwe perspectieven te bieden.’