Alleenheidstraining, noemt Sam het. De jonge hoofdpersoon uit Mijn bijzonder rare week met Tess heeft een oplossing gevonden voor zijn doodsangst: als hij zichzelf nou elke dag een uur langer leert alleen te zijn, dan is het niet zo erg als hij als jongste van het gezin in zijn eentje overblijft; als iedereen doodgaat, dus.
Sam heeft een gelukkig bestaan: twee lieve ouders en een oudere broer, vakantiehuisje op Terschelling – één grote idylle, eigenlijk. Toch denkt hij veel na over de dood, zoals regisseur Steven Wouterlood (1984) dat als jochie ook deed.
Als Sam tijdens de zomervakantie het ongewone Terschellingse meisje Tess ontmoet, komt zijn wereld op z’n kop te staan. Hij raakt helemaal in de ban van Tess en wil haar helpen met haar grote geheim, maar is dat wel zo’n goed idee?
Mijn bijzonder rare week met Tess was als kinderboek een internationaal succes en nu verschijnt het verhaal van Sam en Tess ook in de bioscoop. De afgelopen maanden verscheen de film op festivals over de hele wereld, werd daar aan allerlei landen verkocht en viel in de prijzen, onder meer in Berlijn en op het New York International Children's Film Festival. Variety riep Steven Wouterlood zelfs uit tot een van de tien grootste Europese talenten van 2019.
Had u dit succes verwacht?
Wouterlood: ‘Ik had wel het idee dat het iets moois kon worden, maar wat er nu gebeurt zag ik echt niet aankomen. Het is toch altijd spannend hoe je film landt, en dit is ook nog mijn eerste lange bioscoopfilm.’
Waarom slaat de film zo aan, denkt u?
‘Ik denk omdat het een gelaagd verhaal is, met zowel spanning en humor als ontroering. Het zijn ook universele thema’s: voor het eerst verliefd worden, de strijd tussen twee broers, het nadenken over de dood. En het wordt allemaal op een lichte toon verteld en met elkaar verweven. Toen ik het boek las, werd ik daar meteen door gegrepen en ben ik koffie gaan drinken met Anna Woltz, de schrijver. Er bleken meer mensen geïnteresseerd in de filmrechten, en ook nadat ik die had bemachtigd hoorde ik van verschillende collega’s: o jammer, dat boek wilde ik doen! Ik denk dat Mijn bijzonder rare week met Tess ook in de traditie van Nederlandse jeugdfilms past. We schromen hier niet om lastige thema’s – seksualiteit bijvoorbeeld, of de dood – op een frisse, niet te verhullende manier te laten zien. Voor een jong publiek moet je niet alles uitleggen, of heel cool gaan doen. In plaats daarvan neem je je kijkers serieus, je beschouwt ze eigenlijk als volwassen. Dan krijg je een jeugdfilm die, als het goed is, ook volwassenen raakt.’