Toen de geluidsfilm in de jaren twintig van de vorige eeuw opkwam, werd er door heel wat regisseurs en critici op neergekeken. Een sprekende film was net zo nodig als een zingend boek, heette het. De stomme film was de puurste vorm van cinema, meende ene Alfred Hitchcock, omdat geluidsfilms zelden meer waren dan een serie plaatjes van pratende mensen. De Russische filmpionier Sergej Eisenstein waarschuwde dat de geluidsfilm de dood van de film zou betekenen.
‘Maar wat Eisenstein bedoelt is: als wij gaan horen wat we toch al zien, verliest het beeld aan betekenis en kracht,’ verduidelijkt Schöpping. ‘Wat je dan overhoudt is GTST. Eisenstein gaf ons eigenlijk een opdracht: geluid moet iets doen wat beeld niet doet, zodat er een interactie tussen beide ontstaat die onze beleving verandert. Zoals bijvoorbeeld in de experimentele film Ballet mécanique uit 1924, waarin geluid en beeld helemaal uit elkaar lopen. Of neem Charlie Chaplins The Great Dictator. Daarin zit een heel beroemd geworden speech, maar wat Chaplin daar zegt maakt niets uit, het is louter klank, intonatie, puur geluid.’
De musical Singing in the Rain (1952) is een belangrijke film, omdat de overgang van stomme film naar geluidsfilm er zo prachtig in wordt vormgegeven. My Fair Lady (1964) was de eerste film waarbij muziek live op de set werd opgenomen. Wat meteen de krankzinnig grote stropdas van meneer Doolittle verklaart: die was namelijk nodig om de toen nog enorme microfoon te verstoppen. En dan, eind jaren zeventig, verschijnt wat misschien wel de belangrijkste film in de geschiedenis van de geluidsfilm is.
Met het Vietnamdrama Apocalypse Now (1979) – de eerste film met surroundgeluid – begint de moderne tijd, zegt Schöpping. ‘Coppola en zijn sounddesigner Walter Murch, die ook voor het geluid van The Godfather tekende, hadden bedacht dat je om de oorlogservaring invoelbaar te maken de kijker echt midden in het geluid moest plaatsen. Dolby was al met surroundtechnologie bezig en heeft dat toen voor Apocalypse Now versneld ontwikkeld. Daarmee is Apocalypse Now de eerste film die in full surroundgeluid in de bioscoop kwam.’