Eigenlijk zou ze rond deze tijd in de Verenigde Staten zijn, om te werken aan Pinocchio, Guillermo del Toro’s stop-motionvariant op het bekende kinderverhaal over een houten jongetje. Maar toen was daar het coronavirus, sloot president Trump de Amerikaanse grens en kon de Belgische stop-motion animator Kim Keukeleire niet naar ShadowMachine, de in Portland gevestigde animatiestudio die de Netflix-film produceert. Onzeker is nog wanneer de productie hervat zal worden, maar intussen werkt Keukeleire weer aan het project dat ze eigenlijk voor Pinocchio moest opgeven, de relatief veel kleinere Franse animatiefilm Interdit aux chiens et aux Italiens van filmmaker Alain Ughetto.
Haar werk zelf is gelukkig niet veel veranderd door het virus. Als stop-motion animator werkt Keukeleire vaak alleen of met een kleine groep mensen, vertelt ze in een Skype-gesprek vanaf de set in Frankrijk. ‘Zodra de rest van de crew het licht en de camera op de juiste manier heeft opgesteld, kan ik me het beste focussen op de animatie van de poppen als ik alleen ben. Het werk dat ik doe vergt veel concentratie en geduld. Het is precisiewerk. Dan is het fijn om niet gestoord te worden.’