Toen de Franse actrice Juliette Binoche in 2004 het prachtige familiedrama Nobody Knows van de Japanse regisseur Hirokazu Kore-eda zag, wist ze dat dit iemand was met wie ze ooit wilde samenwerken. Toch zou het tot 2011 duren voordat ze het hem dat eindelijk kon voorleggen. Kore-eda stemde in en Binoche – die als een van de weinige Franse steractrices films over de hele wereld maakt – ging er aanvankelijk vanuit dat dit wel een Japanse film zou worden. Ook omdat Kore-eda geen Frans spreekt (of Engels), en al zijn films – waaronder meesterwerkjes als After Life, Still Walking en onlangs nog Gouden Palmwinnaar Shoplifters – zich in Japan afspelen. Maar Kore-eda zelf dacht al snel aan een film in Frankrijk.
Op de terugweg van een bezoek aan Frankrijk in 2015 wist hij ook waar de film over moest gaan. Over de oude filmdiva Fabienne, die haar memoires publiceert. Dat boek heet De waarheid (La vérité in het Frans), maar staat vol met leugens.
Hoewel je de gelauwerde Binoche (1964) zeker als filmdiva kan omschrijven (ook al gedraagt ze zich nooit zo), dacht Kore-eda niet aan haar voor die rol. Hij zag maar één Franse actrice voor zich die over voldoende presence en sterrenstatus beschikte voor die rol, de grande dame van de Franse cinema, Catherine Deneuve (1943).
Omdat het project begon bij Binoche legde Kore-eda zijn idee eerst aan haar voor. Hij had wel een goedmakertje voor de Franse actrice in petto, zij kon Deneuves vervreemde dochter Lumir spelen, die haar moeder op alle leugens in haar boek zou wijzen.
Binoche moet vervolgens over haar eigen schaduw zijn gesprongen, want de openingsfilm van het afgelopen filmfestival van Venetië was La vérité. De bedoeling was eigenlijk dat de film drie maanden daarvoor in Cannes in première zou gaan, maar de film was niet op tijd af. Daarmee liep dat festival niet alleen de eerste internationale film van Kore-eda mis, maar ook de eerste film waarin Catherine Deneuve en Juliette Binoche samen te zien waren. Want dat hadden Franse regisseurs nog nooit eerder aangedurfd: twee diva’s in één film.