Hoe weet je bij zo’n gefragmenteerde aanpak dat je voldoende puzzelstukjes hebt om een goed verhaal te vertellen?
‘Daar heb ik het vaak over met mijn vriendin [actrice Gaite Jansen, red.]. Wanneer onderschat je de kijker en wanneer overschat je hem? Moet je iemand bij de hand nemen of juist ruimte laten voor de verbeelding? Dat is een blijvende zoektocht tijdens de montage.’
Zo’n aanpak vraagt ook veel van de acteurs. Ze zijn alle drie erg goed in de film, maar de meeste indruk maakt toch Tamar van Waning als Chloe. Waarom koos u haar?
‘Je wil niet weten hoeveel meisjes ik heb gezien voor die rol. Gaite keek destijds naar het tv-programma Dream School, over moeilijk opvoedbare jongeren, en daar zat ook Tamar in. Ze zei dat ik die eens moest uitnodigen, wat ik deed. Tamar zei goddank ja en blies vervolgens op de auditie iedereen weg. Als test vroeg ik haar een scène te spelen die niet in de film zit. Chloe heeft afgesproken met haar vriendje, maar die komt niet opdagen. Ze wordt steeds bozer, belt hem op, maar hij reageert niet. Ze belt hem nog een keer. Nu neemt hij wel op, maar zegt dat hij niet komt. Waarop Chloe verschrikkelijk tegen hem tekeergaat. Ze gaat echt te ver. De opdracht was dat ze eerst te ver moest gaan en hem daarna zou terugbellen om excuses te maken. Maar wat deed zij? Ze schold hem eerst de huid vol en toen ze hem daarna terugbelde, liet ze hém zijn excuses maken! Dit was precies goed, want zo zag ik dat ze zich niet alleen heel goed kan inleven, maar ook dat ze het karakter heeft dat past bij Chloe.’
Op een gegeven moment reizen Chloe en Lorenzo alleen verder, maar dat is vooral een keuze uit noodzaak. In de meeste andere films zouden de twee een relatie krijgen…
‘Het was me al vanaf het eerste moment duidelijk dat dat in deze film niet moest gebeuren. Het was zelfs een belangrijk punt bij de casting, want ik wilde juist niet dat er seksuele aantrekkingskracht zou zijn tussen Tamar en Jonas [Smulders, die Lorenzo speelt, red.]. Het gaat namelijk niet over seks. Paradise Drifters gaat over erkenning, over liefde op een heel ander niveau. Over genegenheid in plaats van lust. Het laatste wat we wilden was dat de film zou eindigen met: en ze leefden nog lang en gelukkig.’