God Only Knows maakt met een speelduur van nog geen tachtig minuten, een minimale cast en een handvol Amsterdamse decors een bescheiden indruk. Maar het Nederlandse drama uit 2019 is inhoudelijk behoorlijk ambitieus. Centraal staan de verwarde vijftiger Thomas (Marcel Musters) en zijn zussen Doris (Elsie de Brauw) en Hannah (Monique Hendrickx), die allebei op hun eigen manier worstelen met de vraag hoe ze met hun broer moeten omgaan. De drie hebben zich ontworsteld aan een gereformeerde opvoeding, maar de plicht tot naastenliefde zit er diep in. En dan speelt het verhaal zich ook nog nadrukkelijk af tijdens de paasdagen, met alle symboliek die daarbij komt kijken.
‘Ik wilde een film maken over de vraag in hoeverre je er echt voor elkaar kunt zijn,’ vertelt regisseur Mijke de Jong, bekend van films als Tussenstand en Layla M. ‘Enerzijds binnen de complexe verhoudingen van een familie, als broers en zussen, maar daarnaast ook algemener, in de wereld in het groot.’
En dat tegen de achtergrond van het paasverhaal, waarin het gaat over opoffering, verraad, wederopstanding. Grote thema’s voor een kleine film.
‘Ja, dat bleek ook wel tijdens het maken. In eerste instantie speelde de wereldproblematiek een grotere rol in het verhaal, maar dat werd wat te veel. De film was vanaf het begin een zoektocht; gaandeweg merk je dat het ene wel werkt en het andere niet. Ik hou van zo’n manier van werken, waarin alles openligt en je ook met de vorm kunt experimenteren. Soms maak ik een film waarin alles vooraf nauwkeurig wordt bedacht en uitgeschreven, zoals Layla M. – dat kan ook prettig zijn, maar in dit geval begon ik alleen met dat globale uitgangspunt en de drie hoofdrolspelers, die ik vooraf al had gevraagd.’