Het filmfestival Movies that Matter in Den Haag draait om films over mensenrechten. Een week voor de openingsavond kreeg het festival te horen dat het niet door kon gaan vanwege het coronavirus. Daarop besloot de organisatie om met een online-editie alsnog van start te gaan. Daarmee is dit het eerste Nederlandse filmfestival dat volledig op deze manier te volgen zal zijn.
Hoe is het allemaal gegaan?
Margje de Koning: ‘De eerste dreun kwam toen president Trump vorige week een reisverbod invoerde. Daardoor konden veel activisten die niet in hun eigen land kunnen wonen of werken, maar wel in Amerika, onmogelijk naar Den Haag komen. Daardoor viel een speciaal voor hun gemaakt programma weg, dat was wel even drie keer slikken. Toen premier Rutte vorige week aankondigde dat niet meer dan honderd mensen tegelijkertijd samen konden komen, viel het doek definitief. We zijn een festival van de ontmoeting, met als essentieel belang dat je met elkaar kunt praten over de aanleiding of de boodschap van een film. Door het verbod was er ook geen mogelijkheid meer voor verdiepingsgesprekken, debatten, paneldiscussies en ontmoetingen. Met het wegvallen van deze unique selling points bloedde mijn hart echt. Toen die teleurstelling was verwerkt, schakelden we om: wat voor mogelijkheden liggen er online?’
En wat leverde dat op?
‘Tot mijn verbazing hebben wij uiteindelijk achttien grote speelfilms kunnen krijgen. Daarin zijn de producenten, distributeurs en filmmakers ontzettend meewerkend geweest. Het team heeft er krankzinnig hard aan gewerkt, van enorm veel vertaalwerk tot aan skype-interviews met de filmmakers en activisten over hun inspirerende werk. Ik hoop dat bezoekers naar de site komen om die bijzondere verhalen alsnog te lezen. Zelf ben ik ook trots dat de jury’s doorgaan. Maandag overleggen zij online met elkaar en de winnaars worden woensdag 25 maart bekend gemaakt. Dit doen we om de filmmakers een hart onder de riem te steken, want er is ook prijzengeld aan verbonden. Kijk, deze situatie is voor ons als festival niet leuk, maar voor filmmakers, producenten, distribiteurs en filmhuizen is het een totale ramp. Niks doen is voor ons geen optie.’