Over Trump gesproken, die beschreef uw bedankspeech na de Oscar voor BlacKkKlansman, waarin u kritiek op hem uitte, als een ‘aanslag op de president’. Bent u nooit bang dat een van zijn fans een aanslag op ú wil plegen?
'Nee. Moet je luisteren: ik geloof in God. En ik denk dat ik een rechtvaardig leven heb geleid, want ik heb altijd truth to power gesproken. Ik heb nooit een blad voor de mond genomen – ook niet tegenover de machthebbers – en zal dat ook nooit doen.'
'Elke dag zie ik die gast nu op de televisie voorbijkomen. En dan zegt hij weer dat wat de artsen en wetenschappers zeggen niet waar is. Dat alleen hij weet hoe het zit. En die artsen en wetenschappers moeten maar discreet blijven, omdat ze in dezelfde ruimte zijn als hij. Hoe zwaar moet het wel niet voor iemand als Dr. Fauci zijn om telkens maar weer met deze president te moeten dealen? Ik zweer je, daar zit een fantastische film in. Neem zoiets als met dat chloroquine. Agent Orange zei: “Wat heb je te verliezen?” Nou, je leven bijvoorbeeld!'
En iedereen maar steeds onpatriottisch noemen. Hij is wel de laatste die dat mag zeggen, want over de Vietnamoorlog gesproken: hij heeft ooit een doktersvriendje van zijn vader een verklaring laten schrijven, zodat hij niet naar Vietnam hoefde te gaan.’
Zoals in veel van uw films laat u ook in Da 5 Bloods regelmatig historische foto’s zien. Ik wil er daar graag eentje uitpikken. Die van dat kleine meisje in My Lai, van wie het gezicht volledig kapotgeschoten is. Was die foto langer in beeld dan de andere gebruikte foto’s in de film of voelde ik dat zo?
‘Langer.’
Waarom?
‘Goede vraag. En laat ik eerlijk antwoord geven. Want dit was het grootste twistpunt dat Netflix en ik hadden over de film. Maar ik wilde dat het gezien werd. Echt gezien. Laat me je een ander voorbeeld geven. Ik heb ooit een documentaire gemaakt, 4 Little Girls. Over vier kleine, zwarte meisjes die in 1963 vermoord worden in Birmingham, Alabama, doordat de Klan een kerk opblaast. Moet je echt zien, want het is een van de beste dingen die ik ooit gemaakt heb. Toen we daaraan werkten kreeg ik de politiefoto’s van de vier meisjes in het mortuarium onder ogen. Maandenlang heb ik getwijfeld of ik deze gruwelijke foto’s, van hun door dynamiet uit elkaar gereten lijfjes, moest gebruiken of niet. Na veel denken en bidden besloot ik het toch te doen. Om precies dezelfde reden waarom ik dat in Da 5 Bloods deed. Ik wil laten zien wat haat doet. Ik begrijp dat Netflix vond dat het shot te lang bleef staan, maar ik vond dat het moest. Oorlog is hel.’
Toch goed van Netflix dat ze toegaven.
(Schaterlacht) ’Nou, ik heb de final cut, dus ik stond het mezelf toe.’