Op het afgelopen festival van Venetië ging de nieuwe film van de Nieuw-Zeelandse regisseur Jane Campion in première. Het is haar eerste in twaalf jaar en hij heet The Power of the Dog. De titel is zo uit het Oude Testament gelicht, uit Psalmen 22 vers 21 om precies te zijn: ‘Bevrijd mijn ziel van het zwaard, mijn leven uit de greep van die honden’ (in het Engels: ‘Deliver my soul from the sword, my precious life from the power of the dog’). Waarbij de ‘greep van die honden’ staat voor alle diep verborgen driften, die – zo leert deze psalm – onze levens kunnen verwoesten.
In Campions neowestern The Power of the Dog heeft rancher Phil Burbank ook diep verborgen driften. Naar de buitenwereld toe gedraagt hij zich als een stoere macho die neerkijkt op alles wat zwak en verfijnd is, maar heimelijk hunkert hij naar aanraking en naar de zachtheid van zijde.
De film speelt zich af in de Amerikaanse staat Montana in de jaren twintig van de vorige eeuw en is gebaseerd op het gelijknamige boek uit 1967 van Thomas Savage, een rancher in Montana die lange tijd een dubbelleven had geleid. Savage hield angstvallig verborgen dat hij gay was en koos ervoor om toch netjes – zoals van hem verwacht werd – te trouwen.
In The Power of the Dog is Phil ongetrouwd, maar een ander huwelijk zorgt ervoor dat ook zijn zorgvuldig opgebouwde imago begint af te brokkelen. Zijn broer George trouwt met weduwe Rose, waarna Phil in contact komt met haar feminiene zoon Peter. In het bijzijn van de andere cowboys maakt Phil Peter keer op keer belachelijk, maar diep vanbinnen voelt hij zich tot de jongeman aangetrokken.