‘En waar komen jullie vandaan?’ De Franse regisseur Audrey Diwan (1980) wil voordat het groepsinterview begint eerst weten uit welk land de journalisten komen. Wanneer ze hoort dat we uit Polen, Brazilië, Portugal, Engeland en Nederland komen knikt ze tevreden.
Het is september 2021 en we zijn op het filmfestival van Venetië. Diwan is daar met haar film L’événement, het hartverscheurende relaas van de jonge Anne, die in de jaren zestig van de vorige eeuw ongewenst zwanger is. Abortus is dan nog strafbaar in Frankrijk, maar Anne is er zeker van dat ze de zwangerschap wil beëindigen. Er is alleen geen dokter te vinden die haar daarbij wil helpen. Geen officiële, tenminste.
Diwan is blij met het internationale gezelschap aan tafel, zegt ze, omdat ze hoopt dat haar film een zo groot mogelijk publiek zal bereiken. Later zal blijken dat ze zich daar geen zorgen over had hoeven maken, want een paar dagen na ons gesprek wint L’événement de Gouden Leeuw, de prijs voor de beste film op het festival van Venetië. Waarmee die internationale aandacht wel verzekerd is.