Zijn er opvallende verschillen tussen Amerikaanse en Europese acteurs?
‘In Europa denken we veel minder vanuit de psychologie van een personage. Wij zijn geen method actors, met een backstory en psychologische motivatie. Mijn generatie – ik in elk geval – denkt heel erg vanuit de tekst. Maar hun grote voorbeelden – Robert DeNiro, Meryl Streep en weet ik veel wie – zijn allemaal method actors. Ik zei: dat gaan wij niet doen. Op mijn set geen ego’s. Het gaat niet om jou, het gaat om de film. Hoe meer we met z’n allen voor de film gaan, hoe beter het acteren wordt. Want acteren is niets meer dan reageren. Reageren op wat de ander doet. Het heeft niets te maken met: hoe zit mijn haar, waar ga ik naartoe, wie ben ik, hoe kijk ik? Ik haat dat! Dat is allemaal ijdelheid. Maar als je een acteur bevrijdt van het idee dat alles op zijn of haar schouders rust, dat je het samen moet doen als een school vissen, dan is dat een heerlijk, bijna spiritueel gevoel. Ik ben heel dankbaar dat ze dit hebben willen omarmen.’
Je richtte met je goede vriendin Carice van Houten productiemaatschappij Man Up op. Jullie maakten samen Instinct en de serie Red Light, maar zij zit niet in deze film...
‘Mijn band met Carice is zo intens dat het voor mij heel moeilijk was dat ze niet aan deze film kon meedoen. Ik heb haar ook zo gemist. Zij is toch mijn ijkpunt, mijn muze.’
Misschien was het juist daarom wel goed dat ze er nu niet was.
‘Misschien wel, ja. Dat hebben we ook tegen elkaar gezegd. Dat we ons nu even los van elkaar konden ontwikkelen en dat we elkaar dan bij een volgend project wel weer zouden tegenkomen. Ik heb haar het afgelopen jaar natuurlijk wel gezien, maar veel minder. Zij heeft bovendien een kind, dus ze kan sowieso niet meer elk moment op het vliegtuig stappen.’
Hoe is het nu in New York? Ken je inmiddels meer mensen dan de obers van The Bowery?
‘Haha. Ja, gelukkig wel. Ik heb heel goed contact met andere regisseurs die met A24 werken, en met mijn producers. Wel allemaal mensen uit dezelfde bubbel. En vaak jonger dan ik, zonder gezin en queer. Weet je, hier bij mij in de straat wonen allemaal vrouwtjes van een jaar of tachtig die nooit getrouwd zijn en met hun katten leven. En ik moet eerlijk zeggen dat ik me hier meer thuis voel dan in Amsterdam, waar ik gewoonweg niet het leven leid van de meeste mensen om me heen. Ik voel me helemaal op mijn gemak tussen die gekke, oude kunstenaars. I fit right in!’