Een van de leukste en meest bijzondere films die je dit jaar op het Kaboom Animation Festival (28 maart t/m 3 april) kunt zien is het Braziliaanse Bob Spit: We Do Not Like People. Een absurdistische mix van roadmovie, documentaire en comedy, gebaseerd op het werk van de in eigen land razend populaire striptekenaar Angeli (1956).
Titelheld van de film is de groene ogre-achtige punkrocker Bob Spit, die op zoek gaat naar zijn schepper, stripmaker Angeli, omdat hij gehoord heeft dat deze van plan is hem te vermoorden. En dan wordt hij ook nog zelf achterna gezeten door mutanten, die eruitzien als mini Elton Johns.
Via Zoom spraken we met de regisseur van deze wonderlijke film, Cesar Cabral, en zijn producent Ivan Melo.
We worden in de bioscopen overspoeld met Amerikaanse striphelden van Marvel en DC. Waarom zou de wereld Bob Spit moeten leren kennen?
Cesar Cabral: ‘Door al die superhelden op het scherm is het belangrijk om ook over echte mensen te praten. Iemand zoals Bob Spit zou je ook op straat kunnen tegenkomen.’
Ivan Melo: Het is meer zijn houding dan het personage. Cesar en ik zeggen altijd tegen elkaar dat je die houding niet zo vaak meer ziet. Je hebt helemaal geen superkrachten nodig. Zeg gewoon waar je mee zit. Als je je laat horen, dan ben je zelf al de problemen aan het oplossen. Dát is nou punk, en daarom vinden wij Bob Spit interessant. Hij is authentiek, hij is Cesar, hij is Angeli, hij is iedereen.’
Jullie maakten eerder al een korte film en een serie gebaseerd op het werk van Angeli. Wat vinden jullie zo goed aan hem?
CC: ‘In de jaren 80 publiceerde hij het tijdschrift Chiclete com Banana, dat over Braziliaanse en Amerikaanse popcultuur en strips ging, en dat was belangrijk voor onze generatie. Hij gaf ons iets nieuws en ik ben door dat tijdschrift met animatie gaan werken.’
IM: ‘Er stonden niet alleen maar strips in. Het ging overal over: films, muziek en alles wat er gebeurde in Europa en Amerika. Niemand richtte zich in die tijd tot de mensen in de buitenwijken, alleen dit tijdschrift. Mensen voelden zich voor het eerst gehoord en daarom is Angeli zo belangrijk.’