Slotfilm van het NFF is het intrigerende familiedrama Bo van regisseur Joost van Ginkel. Daarin volgen we de eigenzinnige twintiger Bo, die het graf van haar vader bezoekt in Georgië, waar hij vroeger als beroemde jazztrompettist vaak optrad.
Bij dat graf stuit ze op Levan, een jeugdvriend van haar vader die haar misschien meer kan vertellen over haar zwijgzame, depressieve vader. Ze bietst een lift en samen in de vrachtwagen van Levan reizen de twee naar kustplaats Batumi. Onderweg blijkt dat niet alleen Bo, maar ook Levan worstelt met onverwerkte trauma’s uit het verleden.
Bo is de derde film van de 51-jarige Van Ginkel, die als regisseur de afgelopen vijftien jaar een bescheiden, maar indrukwekkend oeuvre heeft opgebouwd. Zo wordt in zijn eerste speelfilm 170 Hz (Gouden Kalf publieksprijs) vrijwel alleen in gebarentaal gecommuniceerd. De film vertelt de tragische liefdesgeschiedenis van twee dove tieners en speelt zich voor het grootste deel af in een verlaten onderzeeër.
Van Ginkels tweede film, The Paradise Suite (onder meer Gouden Kalf beste film), is een ambitieuze mozaïekvertelling over een handvol buitenlanders in Amsterdam die te maken krijgen met allerhande wantoestanden. De film kwam aan als een mokerslag en was de Nederlandse Oscarinzending in 2016.
Rode draad in Van Ginkels drie films is de broosheid van menselijk contact. Maar er zijn nog meer overeenkomsten.