‘Binnen een jaar is deze bank honderd miljard waard!’ In de eerste aflevering
van De prooi zet
Pierre Bokma als ABN-Amro-topman Rijkman Groenink de juichstemming van voor
de crisis goed neer. Hij is de man die met zijn torenhoge ambities de bank naar
een hoger plan moet tillen. Maar geliefd is hij niet. Zijn botheid gaat zelfs zo
ver dat hij naar een empathiecoach wordt gestuurd – een hilarische scène. Het
mag niet baten, zo zal in de overige twee delen blijken. Aan het slot is de bank
gesplitst en verkocht, en Groenink uitgespeeld.
Volgens Jeroen
Smit – schrijver van journalistieke thriller De prooi, de basis van
Frank Ketelaars televisiescenario – komt de serie angstig dicht bij de
werkelijkheid. Maar regisseur
Theu Boermans wil daar niets van weten:
‘Het boek De prooi is al geen
werkelijkheid, want dat is van horen zeggen en iedereen heeft zijn eigen
perceptie. Dus er zijn vele waarheden in deze. De journalistiek probeert altijd
“de” waarheid te vinden. Drama begint juist met de leugen, en hoopt daarmee een
glimp van een vermoeden van waarheid te laten zien. Die glimp bevindt zich
ergens vrij zwevend tussen alle perspectieven. Journalisten zoeken naar een
eindoordeel, alsof je het hebt over een raadsel met een oplossing. Mij gaat het
juist om het caleidoscopische.’
Hoe bent u bij deze serie
betrokken geraakt?
‘Ik heb eerder met scenarioschrijver Frank
Ketelaar gewerkt, bij de televisiefilm De uitverkorene, vandaar dat ik hiervoor
werd gevraagd. Ik vond het een interessante serie en ik wilde hem heel graag met
Pierre Bokma doen. Pierre kon niet, maar de Vara bleek bereid de serie een jaar
uit te stellen. Gelukkig, want Pierre en ik kunnen lezen en schrijven met
elkaar. En er zijn natuurlijk meer fantastische acteurs, maar hij komt gewoon
het dichtste bij Rijkman Groenink. Ook fysiek.’
Waar draait het
voor u om in De prooi?
‘Het gaat uiteindelijk om mensen, mensen die
met hun hele hebben en houden en al hun gevoelens in een bikkelhard, totaal
doorgedraaid financieel systeem zitten. Als de chaos op zo’n apenrots toeslaat,
is het fascinerend om te kijken wat er gebeurt. Wat er met die ene hoofdaap
gebeurt, die in het oog van de storm zit. Hij heeft geroepen: ik ben de weg, ik
ben de heiland. Als je zoveel belooft, dan schiet je jezelf natuurlijk in de
voet. En dat is tragisch. Wat mij betreft gaat De prooi niet over de schuldvraag
. Juridisch is Groenink sowieso niet schuldig. Maar ik wil geen oordeel
uitspreken met deze serie, het gaat me om het menselijke drama. Of je het nou
over King Lear of Hamlet of Jezus Christus hebt: alle tragische helden sneuvelen
uiteindelijk aan de verwachtingen die ze hebben opgeroepen.’
Hoe keek u destijds zelf naar de bankencrisis?
‘Dat het zo gierend
uit de bocht vloog, is denk ik inherent aan het kapitalistisch systeem. Maar dat
is nou eenmaal het systeem waar we het mee zullen moeten doen. Tja, anders
moeten we Marx weer uit de kast gaan halen, hè? Het was zo’n chaos toen met ABN-
Amro, en alle pijlen richtten zich al gauw op Rijkman Groenink. Dat het hem nog
steeds dwars zit dat hij als een graaier wordt gezien, zoals hij laatst zei in
Coen Verbraaks interviewserie Kijken in de ziel, dat snap ik best. Er zijn geen
bonussen uitgekeerd, en hij was absoluut tegen de opsplitsing van de bank. Het
zijn simpele geesten die dan zeggen: Groenink heeft de bank opgeblazen om zijn
zakken te vullen. De serie probeert te nuanceren, in elk geval op het menselijke
vlak. We zien Groenink worstelen met zijn gebrek aan empathie, bijvoorbeeld.’
Gebrek aan empathie bij machtige leiders wordt vaak gelinkt aan psychopathie.
‘Ik kan niks met dat soort stempels. Hamlet, Macbeth, Ajax, Hercules...
eigenlijk zijn dat dan allemaal wel een soort psychopaten. Misschien maakt dat
ook wel de interessantste dramatische personages. Dat wij daar tegenwoordig dan
zo’n label op moeten plakken – het zal wel.’
Rijkman Groenink
zit tegenwoordig in het bestuur van Het Nationale Toneel, waar u artistiek
leider bent.
‘Ja, daarin is hij benoemd nadat ik dit contract al had
getekend. Dus ik zat in de rare situatie dat ik van de set af kwam waar ik met
Pierre gedraaid had en dat ik dan ’s avonds een vergadering had met het NT en de
echte Rijkman Groenink. Maar we hebben het er niet over gehad. Hij heeft de
serie wel gezien, dat vond ik een kwestie van fatsoen. En hij is intelligent
genoeg om te zeggen: ik vind er niks van. Maar hij had natuurlijk al een
uitgesproken mening over het boek van Jeroen Smit, daarvan zei hij dat het niets
met de werkelijkheid te maken heeft. Dat moet hij alleen maar erger hebben met
deze serie. Hij zei: dankjewel dat ik het heb mogen zien. Dat was alles.’
Hoe kijkt u zelf aan tegen het eindresultaat van de serie?
‘Ik had
hem wel een paar afleveringen langer willen maken. Dan hadden we een laag dieper
kunnen zakken in de personages, dat je meer van hun privélevens ziet. Dat was
fascinerend geweest. Maar ik ben zeker niet ontevreden met de serie zoals hij nu
is. Ik vind de acteurs fabuleus, en ook het camerawerk, de art direction... Ik
denk dat we binnen de mogelijkheden er zoveel mogelijk uitgehaald hebben wat
erin zat.’
Bent u zelf eigenlijk klant bij ABN-Amro?
‘Ja, ik zit al sinds jaar en dag ik bij die bank. Maar ondanks dat mochten we
niet bij ze filmen! Alles wat je in de serie van de Zuidas ziet, is guerilla
gedraaid.’
Na boek en toneelstuk is er nu ook de televisieserie De prooi over de ondergang van ABNAmro.Regisseur Theu Boermans: ‘Ik spreek geen oordeel uit. Het gaat me om het menselijke drama.’