Er komt geen eind aan het succes van Scandinavische series. Na een reeks
uitstekende thrillers bevolkt door eigenzinnige detectives is Real Humans iets
totaal anders: een serie die zowel spannend als komisch is over een denkbeeldige
wereld dicht bij de onze waarin robots volledig zijn ingeburgerd in het bestaan
. Er zijn klusjesbots, lopendebandbots, nannybots en seksbots, zowel voor thuis
als in bot-bordelen. Het spreekt direct tot de verbeelding.
Idee en
het scenario zijn van de Zweed Lars Lundström, die ook tekende voor een aantal
van de populaire Wallander-verfilmingen. Fraaie detectives, maar tamelijk
rechttoerechtaan genrewerk; Real Humans is een originele mix van genres: sci-fi
, thriller, drama – echt wat anders. ‘Sciencefiction is niet nieuw in
Scandinavië,’ zegt Lundström aan de telefoon vanuit Zweden. ‘De Scandinavische
series die naar het buitenland reizen, zijn voornamelijk thrillers, maar we
maken nog veel meer, ook heel andere dingen.’ Hoe kwam hij op het idee voor Real
Humans? ‘Ik ben zelf geen fan van sciencefiction. Nooit geweest ook. Maar ik
las een paar jaar geleden iets over robots met een menselijk uiterlijk; dat
bestaat dus al. Mij interesseert vooral de relatie tussen mens en machine, die
wil ik onderzoeken. Het is grappig om te zien hoe je een verhaal kunt laten
kantelen door er een robot in te zetten. Het zet ons aan het denken.’
Robots als kinderoppas, bejaardenverzorger en in het bordeel. Een uitkomst? Het geeft in elk geval te denken. Interview met Lars Lundström, de bedenker en schrijver van de spannende Zweedse serie Real Humans.
De trailer van het eerste seizoen
In Real Humans volgen we in
een keurige Zweedse suburb een gezinnetje dat voor het eerst een huishoudbot
neemt, wat door de mannen in huis, soms wat te letterlijk, wordt omarmd, maar
wat de vrouw des huizes maar zozo vindt. Verder een stel waarvan de man, een
nogal ingezakt type, zijn vrouw verliest aan een attente machobot. En een
bejaarde die geen afstand kan doen van zijn geliefde verzorgbot. Ook al slaat ‘
Odi’ op hol en vertoont hij gedrag dat je als kwaadaardig zou bestempelen, als
het om een mens ging. Rode draad in deze lappendeken is een spannende,
thrillerachtig verhaallijn over een groep ontsnapte, vrijgevochten guerilla-
robots op wie de politie jacht maakt.
Lundström: ‘De manier waarop
wij de robots behandelen, reflecteert ons eigen gedrag. De machine, de robot,
kan een substituut zijn voor tal van functies, niet alleen voor de huishoudster
of oppas maar ook gezel, of geliefde. Wat als dit in de nabije toekomst mogelijk
wordt, en je straks als je oud en eenzaam bent een robot als gezelschap krijgt
. Het onderwerp roept allerlei vragen op.’
Verpakt als entertainment
snijdt Real Humans filosofische thema’s aan, zoals de relatie mens-machine, het
wij-zij-denken en het gevecht voor gelijke rechten van een minderheid. ‘In Real
Humans zijn dat robots, in de Amerikaanse serie True Blood, waarin een
soortgelijk emancipatieverhaal speelt, zijn het vampiers. Door True Blood zag ik
: zo kunnen we het doen, je hoeft het niet allemaal uit te leggen. Je
introduceert die bovennatuurlijke wezens gewoon. Dat kan de kijker dus gewoon
aan.’
De plots van de huidige generatie series nemen soms de
verrassendste wendingen. Heeft Lundström zichzelf bij het schrijven wel eens
verrast? ‘Oh jazeker. Hoe verder ik kwam in de serie, hoe vrijer ik me voelde.
Je kunt weirde dingen doen. Het verhaal in de serie wordt nog behoorlijk
verknipt.’
Dat belooft wat. Lundström is net klaar met het tweede
seizoen, dat in Zweden op 1 december in première gaat. Kan hij al iets zeggen
over de inhoud? ‘In het tweede seizoen hebben de menselijke robots, de hubots,
de hoofdrol. Hoeveel seizoenen er komen, weet ik niet. Maar dit onderwerp raakt
niet snel uitgeput.’
Niet overdreven star, maar met de blanco
gezichtsuitdrukking van een pop of een botoxverslaafde: de hubots worden door de
acteurs perfect neergezet. Hun plastic look keert ook terug in de interieurs en
de sets. Real Humans ademt dezelfde griezelige hyperrealiteit als de
televisieserie Desperate Housewives of de speelfilm Stepford Wives, waar zich
tegen een suikerzoet decor een griezelig verhaal afspeelt over vrouwen die,
eenmaal veranderd in robots, de serviele, onderdanige vorm zijn van hun vroeger
zelf.
Lundström: ‘Ik was gek op Desperate Housewives. De eerste
paar seizoenen vond ik geweldig. Daarna verwaterde het, maar het was precies wat
wij wilden met Real Humans: vertrekken vanuit soap en komedie, en gaandeweg
steeds meer de kant opgaan van drama en thriller. Het is een genre- mashup. Erg
goed gedaan, zeer precies van toon, en heel vermakelijk. Zo’n mashup kan
eigenlijk alleen op televisie. Het is een van de redenen waarom ik televisie zo
leuk vind: het stelt me in staat om polyfoon te schrijven. Ik zou me
doodvervelen als ik me moest houden aan de conventies van één genre, daar heb ik
geen zin meer in.’
Wat inspireert hem nog meer als schrijver? ‘
Orange is the New Black van Netflix vind ik heel goed. En de films van de Coen
broers. Die zijn erg goed in verschillende genres. Dat interesseert me als
schrijver nu eenmaal; ik schrijf al sinds de jaren negentig voor televisie en
heb alle genres wel zo’n beetje beoefend.’
Het zijn goede tijden
voor televisieschrijvers, zegt Lundström. ‘Er worden zoveel mooie dingen gemaakt
. Niet alleen bij HBO, ook in Europa. Een andere positieve ontwikkeling is dat
je in Zweden meer en meer ziet dat de schrijvers de controle overnemen bij
dramaproducties. Dat is heel goed, denk ik.’ En daarin is Lundström niet alleen
. Acteur en producent Kevin Spacey haalde onlangs de Britse voorpagina’s met
zijn lezing tijdens het televisiefestival van Edinburgh, waarin hij het belang
onderstreepte van het creatieve proces: de schrijver, die het verhaal bedenkt
dat aan het begin staat van elke serie en dat de spil zou moeten zijn van de
televisie-industrie.
Verklaart de prominente rol van de schrijver
in Zweden ook het enorme succes van Scandinavische series, volgens Lundström? ‘
Eerst hadden we vooral succes met onze misdaadschrijvers, Henning Mankell, van
Wallander, Stieg Larson en later volgden de verfilmingen daarvan. Daarna gingen
we steeds meer origineel drama maken. Wat ook meespeelt, is dat wij een kleine
natie zijn, en ons dus naar buiten moeten richten. Maar wij hechten inderdaad
groot belang aan het script. En daar nemen we de tijd voor. ’
Het eerste seizoen van Real Humans wordt momenteel op Nederland 3 uitgezonden en is voor de laatkomers verkrijgbaar op dvd.