Bekijk alle afleveringen van Suspicious Minds nu op VPRO.nl.
Je moet
het maar durven: een dramaserie maken over maar liefst vijftig verschillende
personages, die allemaal even belangrijk zijn. Schrijver Daan Windhorst en
regisseur Ivo van Aart gingen het experiment aan. Hun vijfdelige vpro-reeks
Suspicious Minds speelt zich af op een huisfeest. De eerste aflevering laat het
chaotische, benevelde einde van het feest zien, de slotaflevering toont het
rustige begin. In de tussentijd zien we twintigers drinken, praten, kotsen,
dansen, zichzelf promoten, zoenen, ruziën, pijpen en het liedje van The Fresh
Prince of Bel-Air zingen.
Volgens het persbericht laat Suspicious
Minds ‘de twintiger in zijn natuurlijke habitat zien: ladderzat om vier uur ’s
nachts’. Ook andere clichés over (het hoogopgeleide, stedelijke deel van) deze
leeftijdsgroep zijn vertegenwoordigd in de serie. Zo horen we een jongen
omstandig uitleggen dat je quinoa dient uit te spreken als kienwáh,
bekent een ander dat hij op zijn veertiende voor het eerst overspannen was en
teemt een meisje dat ze na haar breakdown en vier maanden Nepal ‘heel gevoelig
voor sferen’ is. Een andere feestgangster wil niets liever dan ‘in het nu leven
’. Makers Daan Windhorst (24) en Ivo van Aart (25) leerden elkaar als tieners
kennen in Breda en studeerden daarna allebei in Utrecht. Windhorst staat ook
bekend als Douchegordijn: de man die een geniale grap met De Correspondent
uithaalde en daardoor bij datzelfde medium werd aangenomen als ‘correspondent
satire’. Samen maakte het duo eerder de vpro-dramaserie Zes dates, over de
afspraakjes tussen twintigers Joris en Sara. Wie oplet, ziet deze zelfde
personages terug op het feest in Suspicious Minds. De twee series sluiten dan
ook op elkaar aan qua thematiek: dolende twintigers en ongemakkelijke gesprekken
. Heeft deze generatie het dan echt zo moeilijk?
Is jullie
habitat inderdaad ‘ladderzat om vier uur ’s nachts’?
DW: ‘Nog steeds
te vaak, ja, absoluut. Nou wil ik niet impliceren dat ik een alcoholprobleem heb
... Maar een feest is denk ik wel de beste manier om twintigers te laten zien.
Er zijn heel veel verschillende mensen binnen onze generatie, maar wat ze gemeen
hebben is dat je ze ’s avonds op een feest bij elkaar kunt tegenkomen. En
verder is dat “ladderzat om vier uur ’s nachts” ook gewoon een kreet voor in een
persbericht.’
IvA: ‘Ik ken wel mensen die vaker om vier uur ladderzat
zijn dan ik. Onder wie Daan, ja. Tijdens het draaien merkte ik dat ik een
huisfeest aan het regisseren was waar ik zelf misschien wel braaf om één uur zou
weggaan. Ik ben geen extreem feestbeest.’
DW: ‘Ik hoop trouwens wel dat
de serie overbrengt dat een feest heus niet altijd leuk is. Dat je je ook heel
eenzaam en boos kan voelen als je ladderzat bent om vier uur ’s nachts.’