The Honourable Woman, geschreven en geregisseerd door Hugo Blick, speelt zich
af tegen de achtergrond van het Midden-Oostenconflict. Niet de makkelijkste
materie.
Waarom heeft u dit onderwerp gekozen?
Hugo Blick: ‘Dat heeft te maken met een jeugdherinnering. Als kind aten wij
metmijn ouders vaak in hetzelfde restaurant, het Dorchester in Londen, als waar
later de Israëlische ambassadeur Shlomo Argov werd neergeschoten door een
splintergroepering van de plo – wat leidde tot de oorlog in Libanon. De plek
waar ik mooie jeugdherinneringen aan had, speelde ineens een rol in een
internationaal conflict; gebeurtenissen ver weg in een ander land waren bij ons
op de stoep beland en er lag bloed in de straten van Londen. Wat aan de andere
kant van de wereld gebeurt lijkt ver weg, maar natuurlijk zijn we allemaal met
elkaar verbonden. Zo kwam ik op het idee voor een serie met dat thema.’
Het Midden-Oostenconflict is niet van gisteren; waarom maakt u deze serie juist
nu? ‘Ongelukkigerwijs is dit het soort conflict
dat nooit verdwijnt
, net als een bermbrand laait het steeds weer op. Dus ieder moment is het juiste
moment. Maar ik ben er in creatief opzicht nu pas rijp voor om een verhaal te
vertellen dat zich afspeelt in deze complexe werkelijkheid.’
Maggie Gyllenhaal is een filmactrice die nog nooit in een televisieserie had
gespeeld. Hoe heeft u haar zover gekregen?
‘Ik heb contact met haar
gelegd via haar agent, die verrassend toegankelijk was. Maar dat heb ik wel
vaker gemerkt: hoe groter de ster, hoe toegankelijker het management, wat
waarschijnlijk precies de reden is dat deze mensen aan de top staan in hun vak.
Toen het contact was gelegd vloog ik naar New York, in afwachting van een
afspraak met haar. Ik zorgde dat ik beschikbaar was zodat als ze een gaatje had
, ik er meteen op kon ingaan. Dat lukte uiteindelijk. Ze was eerst terughoudend
, naar ik meen om twee redenen. Ten eerste kende ze mij niet. En ten tweede is
tv enerzijds aantrekkelijk voor een acteur omdat je een personage echt kunt
uitdiepen, maar het is ook een groot risico. Je bent dat personage acht uur lang
, niet maar twee uur zoals bij een speelfilm. Dus je moet heel zeker van je zaak
zijn. Ze zei uiteindelijk ja omdat ze het script heel goed vond.’
Waarom wilde u graag met Gyllenhaal werken?
‘De actrice die Nessa
speelde moest cool zijn en zich vanzelfsprekend kunnen bewegen op het
wereldtoneel. Iemand waar je in gelooft en die je bereid bent te volgen. Maar
tegelijk ook kwetsbaar en gekweld. Maggie is dat allemaal, en meer. Haar
bijdrage aan het personage is van onschatbare waarde.’
Uw
favoriete schrijver is John Le Carré. ‘
The spy that came into the
cold is de beste spionageroman die ik ooit heb gelezen. Het werk van Le Carré
gaat in wezen over morele ambivalentie en dat is een geweldig thema. Hij werpt
hele interessante vragen op omtrent moraal.’
Net als zijn
boeken gaat The Honourable Woman over de poppenspelers die hogerop aan de
touwtjes trekken.
‘En over de nietigheid van de spion in dat grotere
spel. De wereld is bij Le Carré nooit alleen goed of slecht, er is altijd een
grijs gebied. Daar ligt de inspiratie voor al mijn verhalen.’
Opmerkelijk: bijna alle hoofdrollen zijn vrouwen. Van Nessa Stein tot de baas
van de Britse spionagedienst MI6 Julia Walsh (Janet McTeer), spion Monica
Chatwin (Eve Best) en Atika (Lubna Azabal), wier identiteit gaandeweg duidelijk
wordt.
‘Ik ben gek op series zoals True Detective, maar de vrouwen
daarin zijn nooit degenen die de handeling voortstuwen. Er heerst een
diepgewortelde misogynie in de filmwereld, maar het is white noise. Het valt
mensen niet op. Thrillers zijn bijna altijd masculien omdat de helden mannen
zijn die de vijand bevechten; Bruce Willis en alle anderen. Daar is niks mis mee
, maar ik wilde het anders doen. De vrouwen in mijn werk hebben machtige
posities. Ze zijn zowel kwetsbaar als sterk, en ze hebben hun zwakheden, zoals
mensen nu eenmaal doen. Nessa Stein lijkt een idealiste. Maar gaandeweg blijkt
dat niet het hele verhaal. Dat is het nooit.’
The Honourable Woman is vanaf maandag 1 juni, 23.00 uur, te zien op NPO 2.